Home Social Media Evaluatie van een LinkedIn campagne

Evaluatie van een LinkedIn campagne

Op 21 februari 2011 ben ik gestart met een LinkedIn campagne.  Ik heb drie verschillende advertenties livegezet. In dit artikel lees je over mijn ervaring en de resultaten van de campagne.

Het starten met een LinkedIn Campagne

Het starten met een LinkedIn campagne is relatief eenvoudig. Je gaat naar LinkedIn en je bedenkt een naam voor je advertentie. Daarna lijkt het invoerscherm enigszins op dat van Google Adwords. Zo kun je een titel bedenken voor de advertentie, een body tekst en een specifieke URL toekennen aan de advertentie. Bij de LinkedIn Campagne kun je daarnaast ook een plaatje toevoegen. Bedenk wel goed welk plaatje je wilt tonen en zorg dat de afbeelding geschikt is (50 bij 50 pixels). De afbeeldingen zijn vrij klein, dus je moet een scherp en duidelijke afbeelding selecteren. Helaas is LinkedIn nog niet beschikbaar in het Nederlands en dat houdt in dat je ook je advertentie teksten in het Engels aan moet leveren, anders worden ze afgekeurd.

Het dagbudget is minimaal $ 10 en LinkedIn adviseert om cost per click op $ 4 te zetten. Betaling geschiedt via creditcard.

Segmentatie binnen LinkedIn

Het grootste voordeel van LinkedIn ten opzichte van Google Adwords is de mogelijkheid van uitgebreide segmentatie. Wanneer je een vrij strak gedefinieerde doelgroep hebt, dat maakt segmenteren nog belangrijker. Binnen LinkedIn zijn ze allemaal specifiek te targeten. Zo kun je binnen LinkedIn doelgroepen maken op basis van regio, functie, level (senior/junior), leeftijd, LinkedIn groep, markt en bedrijfsgrootte.

Doelgroep willekeurige campagne

  • Nederland en België
  • Bedrijven die minimaal 50 man in dienst hebben
  • Personen die zich bezig houden met Sales, Marketing, IT, Business Development of als Consultant
  • Personen die lid zijn van diverse e-commerce groepen, zoals Ebusiness professionals en NL e-commerce
  • Personen die manager, directeur of vice president zijn
  • Personen die minimaal 25 jaar oud zijn

In totaal bestaat de doelgroep voor 1777 LinkedIn profielen.

Resultaten van de LinkedIn Campagne

Het resultaat van de campagne is als volgt. In totaal is de advertentie meer dan 40.000 getoond en heeft 8 clicks opgeleverd. Het totale budget wat uitgegeven is na 4 weken is nog geen $ 20. De conversie ratio is zeer laag, namelijk 0,02%.

LinkedIn biedt nog niet veel mogelijkheden om de campagnes te meten en te monitoren. Maar binnen Google Analytics kun je wel meten en monitoren. Als je bij verwijzende sites naar LinkedIn gaat, dan zie je daar CSP/ads. Dit zijn de inkomende bezoeken vanuit je campagne. Vervolgens kun je zien hoe lang ze op je site zijn geweest, hoeveel pagina’s ze bezocht hebben en welke doelen ze hebben afgerond.

Google Analytics laat zien dat het 6 bezoeken zijn (waarschijnlijk dus 2 direct gebounced) en dat het 100% nieuwe bezoekers zijn, dat ze zijn gemiddeld 4 minuten op de site en ze bekijken gemiddeld 4 pagina´s, daarnaast heeft een van de bezoekers zich ingeschreven voor de nieuwsbrief.

Conclusie

Als je alleen naar de cijfers kijkt, 8 clicks en een conversie ratio van slechts 0,02%, zou je kunnen concluderen dat de LinkedIn campagne geen succes is. En deels geef ik je hier gelijk in, maar het heeft ook geen grote investering gevraagd. Het is vrij eenvoudig om een campagne aan te maken en ook het budget is zeer beperkt. Daarnaast is het aantal impressies wel hoog, maar liefst 40.000. Dus wellicht moet dit medium als branding tool gezien worden en niet zo zeer al leadgeneratie. Echter schuilt er ook een gevaar in dit hoge aantal impressies. De doelgroep bestaat namelijk uit 1777 personen en die hebben de advertentie wellicht al te vaak gezien. 40.000 / 1777 is namelijk 23. Het is dus zaak om regelmatig je advertentie te veranderen, zodat hij wel vernieuwend blijft.

In het algemeen ben ik zeer tevreden over de gebruiksvriendelijkheid en gemak om een LinkedIn campagne aan te maken en ik ben ook zeer te spreken over de segmentatie mogelijkheden. Uiteraard zijn er ook nog veel verbeterpunten, waarvan de taal toch wel de belangrijkste is. Je kunt ook niet monitoren en meten binnen LinkedIn, maar omdat dit wel in Google Analytics kan, is dit niet direct een aandachtspunt. Wellicht kan LinkedIn zorgen voor een zeer goede integratie met Google Analytics?

Mijn conclusie is dat we wellicht even moeten wachten tot LinkedIn een Nederlandse variant lanceert en hier schijnt LinkedIn al mee bezig te zijn. Daarna kan ik iedereen zeker adviseren om te gaan kijken naar de mogelijkheden die LinkedIn voor jouw bedrijf biedt.

Meer lezen

Producten verkopen via Social Media

Sinds een korte tijd is het mogelijk om in de Verenigde Staten producten te verkopen via Social Media. Op dit moment is deze...

Voorbeelden Structured Data in Google

Structured Data in Google: je ziet het steeds vaker voorbij komen. Het is de ideale manier om Google te helpen bij het...

Slimme apparaten in je huishouden

Internet of Things heeft ervoor gezorgd dat simpele producten een nieuw leven krijgen door zich slim te kunnen gedragen. In de afgelopen...

Structured Data: wat is het?

De algoritmes van google worden steeds slimmer en blijven zich ontwikkelen in het begrijpen van complexe data. Toch begrijpt Google niet alles....

Een succesvolle call-to-action ontwerpen

We komen overal tegenwoordig Call-To-Action (CTA)’s tegen en dan niet alleen op websites. Ook in advertenties spelen ze een belangrijke rol.  Een...