Home Social Media Adverteren op LinkedIn: de doelgroep

Adverteren op LinkedIn: de doelgroep

Adverteren op LinkedIn is net wat anders dan adverteren op alle andere social media kanalen. Op LinkedIn heb je te maken met zakelijke gebruikers en adverteer je op bedrijf, ervaring en opleiding. Heel wat anders dan het targeten op interesses en pagina’s die ze leuk vinden in hun vrije tijd. Wat mensen in hun vrije tijd doen is op LinkedIn dus helemaal niet van belang. Desondanks is de targeting op LinkedIn net zo belangrijk als op de andere social media kanalen. In deze blog worden de onderdelen van een doelgroep op LinkedIn besproken.

De locatie

Het belangrijkste onderdeel van de targeting is de locatie. Dit is ook gelijk het enige onderdeel wat verplicht is voor de campagne. Je kunt je richten op landen, gebieden, regio’s of steden. Als je een LinkedIn campagne wilt doen in de Verenigde Staten, kun je ook staten selecteren. Je kunt ook nog kiezen tussen een recente of permanente locatie. De recente locatie is een locatie die de gebruiker heeft bezocht en de permanente locatie is  LinkedIn bepaalt deze locatie op basis van wat de gebruiker heeft ingevuld en het IP-adres waarmee ingelogd wordt.

De taal

Je moet ook de taal selecteren van de doelgroep. De taal die wordt gebruikt in de advertentie, moet overeenkomen met de taal die je hier selecteert. Je kunt de taal niet meer wijzigen als je deze eenmaal hebt gekozen.

Verdere kenmerken van de doelgroep

Je kunt je doelgroep nog verder specificeren door verschillende kenmerken aan te geven. Je kunt de volgende onderdelen selecteren:

  • Bedrijf: bedrijfsgrootte, bedrijfsnamen, bedrijfstakken, connecties en volgers
  • Demografische gegevens: geslacht en leeftijd
  • Opleiding: onderwijsinstelling, studierichting en titels/graden
  • Ervaring: aantal jaren ervaring, functies, functietitels, senioriteitsniveau en vaardigheden
  • Interesses: groepen en interesses van leden

Doelgroep uitbreiden

Tijdens het samenstellen van de doelgroep heb je ook nog de optie om de doelgroep uit te breiden. Je stelt natuurlijk zelf een doelgroep samen aan de hand van de locatie, taal en de overige kenmerken. LinkedIn gaat bij deze optie zelf ook nog een vergelijkbare doelgroep opstellen. Ondanks dat je doelgroep groter wordt, blijft die dankzij de algoritmen van LinkedIn nog wel relevant. 

Als je al klaar bent met het opstellen van je doelgroep, kun je kijken naar de voorspelde resultaten. LinkedIn toont de grootte van jouw doelgroep. Een te kleine doelgroep werkt niet goed, want dan wordt de advertentie super vaak getoond aan dezelfde persoon. Maar een te brede doelgroep is ook niet goed, want dan raak je nooit de mensen die je eigenlijk wil bereiken. Voor tekstadvertenties en gesponsorde content is het beste om een doelgroep te hebben van minimaal 45.000. De doelgroep bij Sponsored InMail mag een stuk kleiner zijn. Hiervoor wordt aangeraden om een doelgroep te hebben van minimaal 15.000. 

Meer lezen

Voice Technologie is veel meer dan een trend

Voice Technologie is inmiddels niet meer weg te denken uit het dagelijks leven. Voice Technologie zorgt voor een persoonlijke contact met technologie...

De online marketplace trends van dit jaar

Het retaillandschap bestaat allang niet meer uit alleen websites van retailers en merken. Marketplaces spelen inmiddels een belangrijke rol en nemen een...

Voordelen van dynamische zoekadvertenties

Niet iedereen is even blij met dynamische zoekadvertenties in Google Adwords en het niet geschikt voor iedere website. Voor kleine websites en...

Vier conversie optimalisatie tips voor meer omzet

Veel bezoekers hebben is uiteraard heel leuk, maar je hebt niets aan bezoekers die alleen je pagina’s bekijken. Uiteindelijk wil je dat...

Replatformingtraject: hoe moet je het aanpakken?

Replatforming is een serieus en complex traject. Elk traject vereist een investering in tijd en middelen. Bovendien moet je je ook inzetten...