Home E-commerce Het vliegwiel voor goede content op Amazon

Het vliegwiel voor goede content op Amazon

Om succesvol te zijn op Amazon is hele goede productcontent nodig. Je moet zorgen dat het product gevonden kan worden en vervolgens een potentiële koper verleidt tot het aankopen van het product. Nog beter is het als je kopers kan overtuigen van een duurder product dan waar deze eigenlijk naar op zoek was (up-sell) of tot aankoop van gerelateerde producten (cross-sell).

Figuur 1 Het vliegwiel van Amazon 

Het organiseren van goede productcontent draait om drie elementen: vindbaarheid, verkeer en conversie. Deze elementen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Een optimalisatie op het ene vlak stimuleert het volgende vlak. En verbeterde vindbaarheid leidt tot meer verkeer. Meer verkeer leidt tot meer conversie wat er vervolgens weer voor zorgt dat jouw product hoger in de zoekresultaten komt te staan. Het werkt als een vliegwiel. Wil je dit vliegwiel op gang brengen, begin dan met het optimaliseren van je vindbaarheid.

Vindbaarheid 

Het is belangrijk dat het product gevonden kan worden. Als je product niet gevonden wordt, wordt het ook niet verkocht. Het begint met de juiste sleutelwoorden te gebruiken, die aansluiten bij de zoeksuggesties. Ook moet je het product in de juiste categorie te zetten. Daarnaast zijn attributen erg belangrijk. Attribuutfilters worden gebruikt om hetgeen dat gezocht wordt beter te specificeren.

Verkeer 

Als het je is gelukt om je product hoog in de zoekresultaten de positioneren, is de volgende uitdaging de bezoeker te verleiden om op jouw listing te klikken en door te sturen naar jouw productdetailpagina. Bezoekers zien drie elementen: de afbeelding, de producttitel en de rating. De afbeelding moet goed laten zien wat het product is. Het tweede element de titel. De uitdaging is om in een beperkt aantal karakters de belangrijkste kenmerken (‘features’) en voordelen (‘benefits’) van jouw product duidelijk te maken. Dan is er de rating. Goede reviews verbeteren je zichtbaarheid en halen de klant over jouw productdetailpagina te bekijken en zijn belangrijk in het maken van een aankoopbeslissing. 

Conversie 

De derde en laatste uitdaging is om de bezoeker te veranderen in een klant. Afbeeldingen dragen bij aan conversie. Zorg dat je alle beschikbare slots voor visuals gebruikt. De tekstuele productinformatie op de productdetailpagina zit in de titel, omschrijving en de opsomming van eigenschappen. Deze moeten, net als de afbeeldingen, gericht zijn op de informatie die de bezoeker nodig heeft om te kunnen beslissen over een aankoop. Met Enhanced Brand Content of A+ Content kun je betere sfeerimpressies rondom je product tonen, je merkbekendheid vergroten en bezoekers eenvoudig door je hele catalogus laten navigeren.

Optimaliseer op volgorde 

Het is verstandig om een plan te hebben met het optimaliseren van je content. Verschillende elementen lukraak verbeteren zonder achterliggend idee bereikt namelijk niet het optimale resultaat. Een optimalisatie van A+ Content heeft bijvoorbeeld minder nut wanneer je producttitel niet goed is. Verbetering van opsommingstekens heeft minder zin als je afbeeldingen niet geoptimaliseerd zijn. Om het beste resultaat te halen zul je op volgorde moeten optimaliseren. 

Figuur 2 Optimaliseer content op volgorde 

Meer lezen

Wat voor soort advertenties heb je op YouTube?

YouTube is een belangrijk kanaal voor adverteren. Er zijn verschillende advertentie mogelijkheden binnen YouTube. Je kiest de advertenties op YouTube aan de...

Een design system: basis voor een organisatie

Design system is echt hot in de online wereld. Het is de basis voor alle producten, website en marketinguitingen. Onmisbaar voor een organisatie die...

Het maken van een gifje in Photoshop

Online video’s maken is vrij ingewikkeld en kan een langdurige klus worden. Een andere manier om toch beweging aan je afbeeldingen toe...

Met Linkbuilding hoger scoren in Google

Naast content is linkbuilding een van de factoren die je SEO ranking kan beïnvloeden.Het hebben van relevante externe links naar jouw website...

Afscheid nemen van de ‘Gemiddelde positie’ in Google Ads

Na ruim 15 jaar trouwe dienst gaat een van de oudste metrics van Google Ads verdwijnen. De ‘gemiddelde positie’ kun je vanaf...