Home E-commerce Het vliegwiel voor goede content op Amazon

Het vliegwiel voor goede content op Amazon

Om succesvol te zijn op Amazon is hele goede productcontent nodig. Je moet zorgen dat het product gevonden kan worden en vervolgens een potentiële koper verleidt tot het aankopen van het product. Nog beter is het als je kopers kan overtuigen van een duurder product dan waar deze eigenlijk naar op zoek was (up-sell) of tot aankoop van gerelateerde producten (cross-sell).

Figuur 1 Het vliegwiel van Amazon 

Het organiseren van goede productcontent draait om drie elementen: vindbaarheid, verkeer en conversie. Deze elementen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Een optimalisatie op het ene vlak stimuleert het volgende vlak. En verbeterde vindbaarheid leidt tot meer verkeer. Meer verkeer leidt tot meer conversie wat er vervolgens weer voor zorgt dat jouw product hoger in de zoekresultaten komt te staan. Het werkt als een vliegwiel. Wil je dit vliegwiel op gang brengen, begin dan met het optimaliseren van je vindbaarheid.

Vindbaarheid 

Het is belangrijk dat het product gevonden kan worden. Als je product niet gevonden wordt, wordt het ook niet verkocht. Het begint met de juiste sleutelwoorden te gebruiken, die aansluiten bij de zoeksuggesties. Ook moet je het product in de juiste categorie te zetten. Daarnaast zijn attributen erg belangrijk. Attribuutfilters worden gebruikt om hetgeen dat gezocht wordt beter te specificeren.

Verkeer 

Als het je is gelukt om je product hoog in de zoekresultaten de positioneren, is de volgende uitdaging de bezoeker te verleiden om op jouw listing te klikken en door te sturen naar jouw productdetailpagina. Bezoekers zien drie elementen: de afbeelding, de producttitel en de rating. De afbeelding moet goed laten zien wat het product is. Het tweede element de titel. De uitdaging is om in een beperkt aantal karakters de belangrijkste kenmerken (‘features’) en voordelen (‘benefits’) van jouw product duidelijk te maken. Dan is er de rating. Goede reviews verbeteren je zichtbaarheid en halen de klant over jouw productdetailpagina te bekijken en zijn belangrijk in het maken van een aankoopbeslissing. 

Conversie 

De derde en laatste uitdaging is om de bezoeker te veranderen in een klant. Afbeeldingen dragen bij aan conversie. Zorg dat je alle beschikbare slots voor visuals gebruikt. De tekstuele productinformatie op de productdetailpagina zit in de titel, omschrijving en de opsomming van eigenschappen. Deze moeten, net als de afbeeldingen, gericht zijn op de informatie die de bezoeker nodig heeft om te kunnen beslissen over een aankoop. Met Enhanced Brand Content of A+ Content kun je betere sfeerimpressies rondom je product tonen, je merkbekendheid vergroten en bezoekers eenvoudig door je hele catalogus laten navigeren.

Optimaliseer op volgorde 

Het is verstandig om een plan te hebben met het optimaliseren van je content. Verschillende elementen lukraak verbeteren zonder achterliggend idee bereikt namelijk niet het optimale resultaat. Een optimalisatie van A+ Content heeft bijvoorbeeld minder nut wanneer je producttitel niet goed is. Verbetering van opsommingstekens heeft minder zin als je afbeeldingen niet geoptimaliseerd zijn. Om het beste resultaat te halen zul je op volgorde moeten optimaliseren. 

Figuur 2 Optimaliseer content op volgorde 

Meer lezen

Voorbeelden Structured Data in Google

Structured Data in Google: je ziet het steeds vaker voorbij komen. Het is de ideale manier om Google te helpen bij het...

Slimme apparaten in je huishouden

Internet of Things heeft ervoor gezorgd dat simpele producten een nieuw leven krijgen door zich slim te kunnen gedragen. In de afgelopen...

Structured Data: wat is het?

De algoritmes van google worden steeds slimmer en blijven zich ontwikkelen in het begrijpen van complexe data. Toch begrijpt Google niet alles....

Een succesvolle call-to-action ontwerpen

We komen overal tegenwoordig Call-To-Action (CTA)’s tegen en dan niet alleen op websites. Ook in advertenties spelen ze een belangrijke rol.  Een...

De rol van API’s

Je maakt als consument veel gebruik van API’s zonder dat je het door hebt en dit geldt ook voor B2B & B2C...