Home E-commerce Is Amazon een kans of een bedreiging?

Is Amazon een kans of een bedreiging?

Wat kun je tegen een titaan als Amazon doen? Moet je ertegenin gaan of juist bij aansluiten. En hoe doe je dat dan? Is het verstandig en is er voldoende tijd om zelf een marketplace te beginnen? zijn er überhaupt nog alternatieven?

Hier wat tips als je overweegt om je niet aan te sluiten bij een Amazon of Bol.com

1. Denk eens echt ver vooruit, hoe ziet de toekomst er over een paar jaar uit. Korte termijn denken, snelle conversie boost zijn niet altijd de oplossing voor continuïteit. (ga aan de slag met business modelling). Nokia dacht in 2007 ook niet dat Apple de wereld zou veranderen. ‘Get-out-your-box!’

2. Krijg controle over de interface van uw klanten. Verbreed je kennis over interfaces. Creëer een eco-systeem waar je klant zich thuis voelt. Waarom gaan mensen naar bol.com of Amazon? Omdat het mooie ecommerce sites zijn? Nee, wel omdat het je er alles snel kan vinden. Wat zou een reden zijn voor uw klanten om bij u te shoppen?

3. Geef klanten een reden voor directe interactie en maak het ze zo gemakkelijk mogelijk. Vandaag de dag moet alles snel, zorg dat jij ook snel bent of het nu gaat om je website, mobile app of distributie, wees er als de kippen bij. Niemand houdt van wachten en niemand wil als laatste geïnformeerd worden.

4. Lever specialisme en expertise die een Amazon of Bol.com niet kan bieden. Marktplaatsen zijn praktisch maar zijn nu nog generalisten. Jij weet meer over je producten of diensten dan wie dan ook en dat is wat waard.

5. Negeer geen obstakels of frictie-punten in de buyers journey maar haal ze zo snel mogelijk weg. Meten is weten. Onderzoek wat beter kan en pas het direct aan. “kill your darling features” als deze features niks toevoegen voor je klanten. Dit maakt het weer simpeler en sneller, je klanten zullen het waarderen.

6. Verbeter je logistiek, ‘same-day-delivery’ heeft de toekomst. Klanten betalen graag extra voor een snelle levering maar houd rekening mee dat dit tijdelijk is want straks is het gemeengoed en kunnen we ons niet meer een wereld voorstellen dat je een dag moest wachten of extra moet betalen voor je levering.

7. Verzamel en gebruik data om te personaliseren en aan te bevelen. Niet spammen, geen push-marketing acties maar de juiste content op het juiste moment bij de juiste doelgroep leveren. Om dat te kunnen heb je data nodig uit je CRM, PIM, e-commerce, POS, social, etc kanalen. Nog geen of weinig persona’s voor je customer journey, breidt ze dan uit. Meyer Briggs creëerde al met gemak 16 stereo-types. Toets je touch-points voor elke persona en verwijder de obstakels waar mogelijk (zie weer punt 5).

Geef niet zomaar op en sluit je niet direct aan bij een marktplaats zonder de alternatieven te overwegen. De tijdelijke extra conversie en omzetverhoging lijken interessant maar het zal uiteindelijk ten koste gaan van je merk(naam) en je wordt dus steeds minder zichtbaar voor je klanten. Zeker als je een sterke ‘brand’ hebt is het aan te bevelen om je (nog) niet aan te sluiten en jezelf exclusief te maken ten opzichte van het meer generalistische aanbod van marketplaces. Je kan ook overwegen om met branche genoten een front op te zetten en zelf een marktplaats te beginnen. Experimenteer met nieuwe business modellen en technologieën in uw organisatie of begin een start-up waarin je volgens een nieuw (marktplaats) concept introduceert. Het aansluiten bij een marktplaats is altijd een optie maar hoeft nu nog niet de beste optie te zijn.

Wat kun je tegen een titaan als Amazon doen? Moet je ertegenin gaan of juist bij aansluiten. En hoe doe je dat dan? Is het verstandig en is er voldoende tijd om zelf een marketplace te beginnen? zijn er überhaupt nog alternatieven?

Hier wat tips als je overweegt om je niet aan te sluiten bij een Amazon of Bol.com

1. Denk eens echt ver vooruit, hoe ziet de toekomst er over een paar jaar uit. Korte termijn denken, snelle conversie boost zijn niet altijd de oplossing voor continuïteit. (ga aan de slag met business modelling). Nokia dacht in 2007 ook niet dat Apple de wereld zou veranderen. ‘Get-out-your-box!’

2. Krijg controle over de interface van uw klanten. Verbreed je kennis over interfaces. Creëer een eco-systeem waar je klant zich thuis voelt. Waarom gaan mensen naar bol.com of Amazon? Omdat het mooie ecommerce sites zijn? Nee, wel omdat het je er alles snel kan vinden. Wat zou een reden zijn voor uw klanten om bij u te shoppen?

3. Geef klanten een reden voor directe interactie en maak het ze zo gemakkelijk mogelijk. Vandaag de dag moet alles snel, zorg dat jij ook snel bent of het nu gaat om je website, mobile app of distributie, wees er als de kippen bij. Niemand houdt van wachten en niemand wil als laatste geïnformeerd worden.

4. Lever specialisme en expertise die een Amazon of Bol.com niet kan bieden. Marktplaatsen zijn praktisch maar zijn nu nog generalisten. Jij weet meer over je producten of diensten dan wie dan ook en dat is wat waard.

5. Negeer geen obstakels of frictie-punten in de buyers journey maar haal ze zo snel mogelijk weg. Meten is weten. Onderzoek wat beter kan en pas het direct aan. “kill your darling features” als deze features niks toevoegen voor je klanten. Dit maakt het weer simpeler en sneller, je klanten zullen het waarderen.

6. Verbeter je logistiek, ‘same-day-delivery’ heeft de toekomst. Klanten betalen graag extra voor een snelle levering maar houd rekening mee dat dit tijdelijk is want straks is het gemeengoed en kunnen we ons niet meer een wereld voorstellen dat je een dag moest wachten of extra moet betalen voor je levering.

7. Verzamel en gebruik data om te personaliseren en aan te bevelen. Niet spammen, geen push-marketing acties maar de juiste content op het juiste moment bij de juiste doelgroep leveren. Om dat te kunnen heb je data nodig uit je CRM, PIM, e-commerce, POS, social, etc kanalen. Nog geen of weinig persona’s voor je customer journey, breidt ze dan uit. Meyer Briggs creëerde al met gemak 16 stereo-types. Toets je touch-points voor elke persona en verwijder de obstakels waar mogelijk (zie weer punt 5).

Geef niet zomaar op en sluit je niet direct aan bij een marktplaats zonder de alternatieven te overwegen. De tijdelijke extra conversie en omzetverhoging lijken interessant maar het zal uiteindelijk ten koste gaan van je merk(naam) en je wordt dus steeds minder zichtbaar voor je klanten. Zeker als je een sterke ‘brand’ hebt is het aan te bevelen om je (nog) niet aan te sluiten en jezelf exclusief te maken ten opzichte van het meer generalistische aanbod van marketplaces. Je kan ook overwegen om met branche genoten een front op te zetten en zelf een marktplaats te beginnen. Experimenteer met nieuwe business modellen en technologieën in uw organisatie of begin een start-up waarin je volgens een nieuw (marktplaats) concept introduceert. Het aansluiten bij een marktplaats is altijd een optie maar hoeft nu nog niet de beste optie te zijn.

Meer lezen

Wat houdt SEO precies in?

Veel bedrijven kiezen ervoor om tijd en geld te investeren in SEO. Als jij een online platform beheert, is de kans groot...

Vijf tips voor een succesvolle advertenties op YouTube

Advertenties op YouTube vertonen overeenkomsten met advertenties op andere kanalen. Toch moeten de advertenties op Youtube wel speciaal ontworpen worden voor het...

Vier tips voor het toegankelijk maken van je website

In Nederland heeft iedereen het recht om mee te doen aan de maatschappij. Het gebruiken van internet, computers en telefoons hoort hier ook bij....

Strong Customer Authentication: nieuwe online veiligheidsmaatregelen

Eerst bracht de GDPR al veel veranderingen te weeg voor webshops, maar de invoering van de Strong Customer Authentication (SCA) gaat weer...

Leads binnen halen via Facebook & Linkedin

Het verkrijgen van nieuwe leads is ontzettend belangrijk voor de groei van een bedrijf. Social Media is voor veel bedrijven de plek...