Instagram Stories is een nieuwe feature van Instagram. Deze feature werd ineens uit het niets toegevoegd en is een antwoord op Snapchat. Snapchat werd succesvol door de korte berichten die maar vierentwintig uur beschikbaar waren. Dat konden ze bij Instagram ook moeten ze gedacht hebben en niet zonder succes! De instagram stories zijn inmiddels razend populair. Maar wat zijn instagram stories nu, hoe maak je er een en hoe zet je het in?
Wat zijn Instagram stories?
Instagram Stories zijn een serie van schermvullende video’s of foto’s. Je kunt één video plaatsen van 15 seconden, maar je kunt er ook meerdere achter elkaar zetten. Dan kun je dus meerdere video’s van 15 seconden achter elkaar zetten. De video’s en foto’s zijn 24 uur zichtbaar en daarna verdwijnen ze. Net als bij gewone instagram berichtje, kun je deze stories ook opleuken met filters en stickers.
Hoe maak je er eentje?
Instagram Stories maken is niet moeilijk. Als eerste klik je in je timeline op het plusje in de linkerbovenhoek. Je kunt het ook openen door naar links te swipen. Vervolgens opent de camera en kun je starten. Deze camera is echt voor Instagram Stories en kun je dus niet gebruiken voor het plaatsen van foto’s op je timeline.
De camera heeft de volgende mogelijkheden:
- Live: een livestream starten
- Normaal: een bestaande foto toevoegen of direct een foto maken
- Boomerang: een korte animatie en deze wordt vervolgens steeds herhaald.
- Terugspeelvideo: een video die achteruit wordt afgespeeld
- Superzoom: langzaam inzoomen op een object/persoon
- Focus: langzaam focussen op een object/persoon
- Handsfree: normale video, maar je hoeft de knop niet steeds in te drukken
Verder kun je ook nog de foto’s en video’s verrijken met een filter of een sticker. Zo kun je bloemetjes of sterretjes toevoegen of een persoon een hondensnuit geven. Je kunt dus alles nog bewerken. Als je alles hebt toegevoegd en het eruitziet zoals je wilt, dan kun je het verzenden.
Instagram Stories inzetten
Je kunt Instagram Stories inzetten om je zichtbaarheid te vergroten en om interactie te hebben met je doelgroep. Je kunt ook een poll maken en makkelijk de mening vragen van jouw doelgroep. Het is ook mogelijk om een vraag te stellen aan je doelgroep. Ook hierdoor leer je jouw doelgroep beter kennen. Je kunt Instagram Stories ook inzetten om verkeer naar je website te krijgen en om verkopen te generen.
Maar als je doelgroep niet op Instagram zit of als je producten daar niet bij passen: laat dan het gebruik van Instagram stories achterwegen. Gebruikers zitten niet te wachten op saaie foto’s en kan leiden tot een slechte reputatie op social media. Je kunt beter één kanaal goed doen, dan twee keer iets slechts.