De online verkoop van fashion items groeit gestaag. Momenteel vindt 15% van alle fashion aankopen (kleding en schoenen) online plaats (Bron: Multichannel Monitor 2010). Een voorwaarde om online succesvol fashion items te verkopen is dat de consument het artikel goed moet kunnen beoordelen. Het niet kunnen zien, voelen of passen van het product is namelijk de belangrijkste reden om niet online te kopen (Bron: Multichannel Monitor 2010). De consument moet het product dus goed kunnen bekijken en een goed beeld krijgen van de pasvorm en maat. In dit artikel worden een aantal best practises en trends beschreven.
1. Toon het product tot in detail
Een goede zoomtool is onontbeerlijk voor een fashion webshop. Meestal wordt er maar één zoomniveau aangeboden, waardoor je niet zelf kunt bepalen hoe ver je inzoomt. Het is echter beter om de consument verschillende zoomniveaus aan te bieden. Hierdoor beoordeel je het artikel makkelijker. Om de zoomtool goed te implementeren in je webwinkel heb je hoge resolutie foto’s nodig. Mocht de zoomtool voor je webwinkel niet beschikbaar zijn, dan is het tonen van diverse extra detail foto’s ook een oplossing.
Een goed voorbeeld van productpresentatie met meerdere zoomniveaus is WE Fashion.
2. Toon alle kleurvariaties
Het is aan te raden om al op de overzichtspagina (categorie pagina) te tonen in welke kleuren het artikel beschikbaar is. Vervolgens moet de consument het artikel op de detailpagina in alle kleuren kunnen bekijken. M&S mode doet dit met kleurbolletjes en deze werkwijze wordt het meest gebruikt.
Om dit goed te implementeren moet ieder artikel gefotografeerd worden in alle beschikbare kleuren. Je hebt ook de mogelijkheid om artikelen in één kleur te fotograferen en de andere kleuren er als een soort extra laag eroverheen te projecteren. Dit gebeurt met behulp van visual rich media tools zoals Scene7 van Adobe.
3. Voorzie in de behoefte van de consument
De consument heeft bij fashion items vaak een idee nodig van zowel de voor als achterkant van een product, maar bij sommige product categorieën zijn andere zaken ook belangrijk. Zorg ervoor dat u hiervan op de hoogte bent en voorzie in de behoefte van de consument. Zo is het fotograferen van de voor- en achterkant van een broek wellicht al voldoende, maar de consument wil het artikel wellicht ook kunnen beoordelen op de pasvorm. Een foto waarbij een model het artikel zou in deze behoefte kunnen voorzien. Bij schoenen is een foto van de zool bijvoorbeeld ook erg belangrijk.
Een fashion site die vaak als best-practise wordt gebruikt, is Net-a porter. Net-a-porter plaatst bij ieder artikel namelijk niet alleen een foto van de voor- en achterkant, maar ook foto’s waarbij een model het artikel draagt en extra foto’s van de details.
Naast het tonen van het artikel op een model, is het technisch ook mogelijk om een model aan te passen aan persoonlijke contouren. Op die manier kan de consument het product optimaal beoordelen. Helaas wordt dit vanwege de kosten nog niet op grote schaal toegepast.
4. Gebruik video
Het gebruik van video wordt nog niet veel toegepast, maar gaat zeker iets wat meer en meer komen. Zeker gezien bandbreedte tegenwoordig geen issue is. Met name in de fashion is video een belangrijk extra presentatie mogelijkheid. Een voorbeeld uit Amerika is Zappos, waar bijna ieder artikel voorzien is van een video presentatie. Zappos toont de video’s naast de gewone afbeeldingen.
Conclusie
Productpresentatie en fotografie is van essentieel belang voor een goede fashion webshop. Het design van een website kan nog zo mooi zijn, als de productfoto’s niet goed zijn, geeft dat een enorme afbreuk aan de sfeer van de site. Goede productfoto’s en presentatiemogelijkheden zorgen voor een hogere conversie, een lager retourpercentage en voor minder kanaalswitch.
Het is essentieel om te blijven testen welke productfoto’s en presentatie het beste past bij het merk en de (behoefte van) klanten. Het meten van conversie en retouren en het uitvoeren van usability tests kunnen daarbij helpen.