Home E-commerce Replatforming: migreren naar een nieuw e-commerce platform

Replatforming: migreren naar een nieuw e-commerce platform

Het e-commercelandschap ontwikkelt zichzelf in sneltreinvaart. Zo verstuurde Amazon in 1995 nog boeken vanuit een garage en nu zijn ze een van de grootste e-commercebedrijven ter wereld. En ze zijn niet het enige bedrijf dat in de afgelopen jaren enorm gegroeid is. Innovatie is een steeds grotere rol gaan spelen en dit leidt tot een groei binnen e-commerce. Bovendien bewegen online technologieën in een beangstigend snel tempo. Deze razend snelle groei zorgt er wel voor dat veel huidige e-commercesites niet meer kunnen bijbenen. Ze bereiken op een gegeven moment een niveau die de toekomst niet meer aan kan en niet meer voldoen aan de nieuwste trend of technieken. Op dat moment is het tijd om je platform opnieuw te gaan inrichten en te beginnen met replatforming.

Wat is replatforming precies?

Replatforming is een proces waarbij je je huidige e-commerceplatform naar een nieuw e-commerceplatform migreert. Je gaat hierbij niet zo zeer het platform opnieuw ontwerpen, maar het gaat meer om het positioneren van de website en te zorgen dat je voorbereid bent op de toekomst. Veel platformen bereiken op een gegeven moment een niveau die de toekomst niet meer aan kan. Op dat moment is het tijd om je platform opnieuw te gaan inrichten en te beginnen met replatforming.

Veel mensen denken dat replatforming een doel is, maar dit is niet helemaal correct. Een replatformingtraject is juist een reactie op de veranderende behoeften van consumenten. Het is meer dan alleen een IT-traject. Er is een multidisciplinaire aanpak nodig en een duidelijke rolverdeling is onmisbaar.

Nieuw e-commerceplatform

Bij replatforming draait het natuurlijk om het kiezen van een nieuw e-commerceplatform. Een nieuwe ecommerce enterprise oplossing kiezen is niet gemakkelijk. Elk e-commerceplatform heeft z’n eigen mogelijkheden en beperkingen. Elk platform heeft standaard al een aantal functionaliteiten. Voordat je een keuze maakt, moet je al deze functionaliteiten, mogelijkheden en beperkingen goed afwegen. Uiteraard kan een platform aangepast worden per organisatie. Dit is afhankelijk van het aantal gewenste kanalen, de marketbenadering en de grootte van de organisatie. Welk platform het beste is, hangt dus af van de organisatie.

Meer lezen

8 Tips om succesvol te verkopen op online marketplaces

Om succesvol te verkopen op online marketplaces is hele goede productcontent nodig. Als verkoper moet je ervoor zorgen dat potentiële klanten je...

Deze keuzes moet je maken om te verkopen op online marktplaatsen

Succesvol verkopen op online marketplaces houdt meer in dan alleen het uploaden van een productfeed. Veel organisaties onderschatten wat er allemaal bij...

Wat is Personalisatie 2.0?

Het opbouwen van een volledig beeld van de klant is de sleutel tot de volgende fase van personalisatie. Personalisatie...

Personaliseren: Hoe goed help jij jouw klanten?

Hoe gebruik je personalisatie voor een fantastische customer experience? Veel websitebezoekers zijn op zoek naar iets speciaals, of het...

Hoe kom je bovenaan in Google te staan?

Het hoogste plekje in de zoekresultaten van Google is iets waar iedereen op aast. Het is het eerste resultaat dat jouw potentiële...