Traditionele merken en organisaties begeven zich meer en meer online en ook op social media. Niet alleen voor promotie van hun merk of organisatie maar ook met de mogelijkheid om online te verkopen. Waarom leggen traditionele merken en organisaties meer focus op social commerce?
Wat is social media en social commerce?
Social media is de benaming voor online platformen waar de gebruikers, met geen of weinig tussenkomst van een professionele redactie, de inhoud verzorgen. Tevens is er sprake van interactie en dialoog tussen de gebruikers onderling. Onder de noemer social media worden onder andere weblogs, fora, sociale netwerken als Hyves, Facebook, LinkedIn, Twitter geschaard. Social commerce is een onderdeel van e-commerce waarbij sociale media en ander tools worden ingezet om online te kopen en te verkopen.
Het social media landschap
Hoe ziet het sociale media landschap er in Nederland uit? Ecircle heeft een onderzoek gedaan, waaruit blijkt dat Hyves nog steeds nummer 1 is in Nederland. Op de voet gevolgd door Facebook. LinkedIn in het derde sociale netwerk van Nederland. Verder blijkt dat de Nederlander gemiddeld lid is van 2.3 sociale netwerken.
- 60% van de Nederlanders is in ieder geval één keer per dag actief op een social media platform.
- 31% is in ieder geval één keer per week actief op een social media platform.
- 17% van de Nederlanders is op Facebook fan van een bepaald merk.
Volgens een onderzoek van ComScore (wereldwijd) zijn de meeste mensen lid of fan van een bepaald merk om speciale aanbiedingen te krijgen.
- Zo volgt 23% van de Twitter gebruikers bedrijven om speciale prijzen, promoties of aanbiedingen te ontvangen.
- Deelt 14% van de Twitter gebruikers producten en meningen over producten.
- En is 25% van de Facebook gebruikers fan van een bedrijf om korting te krijgen.
Een interessante vinding van ditzelfde onderzoek is dat Facebook en Twitter gebruikers wel 1,5 keer zoveel uitgeven als ‘gewone’ online kopers.
Wat doet het bedrijfsleven?
Volgens een steekproef van IAB Europa zit veertig procent van de bedrijven in de steekproef niet op social media en maar 20 procent heeft überhaupt een Twitter-account.
Het tegenstrijdige is dat 73 procent van de ondervraagden online mond-tot-mond reclame wel belangrijk vindt. Daarbij trekken dezelfde personen echter de conclusie dat consumenten toch wel over hun merken en producten praten en dat ze die communicatie niet kunnen beïnvloeden. 80% stelt: “it just happens”.
80% neemt niet de moeite om op openbare kanalen te volgen wat consumenten over hun producten, diesten en merken zeggen. Bedrijven die wel de conversaties volgen, reageren in 80% van de gevallen vanuit een institutionele setting.
Volgens Internet Retailers 2010 – Top 500 groeit het besef dat bedrijven social media en social commerce in moeten zetten.
- Twitter feeds zijn met 149% toegenomen. In 2008 zaten 102 van de top 500 online retailers op twitter en in 2009 is dat gegroeid naar 254.
- Facebook pagina’s onder de Top 500 internet retailers zijn met 31% toegenomen, van 284 pagina’s in 2008 naar 371 in 2009.
- Het aantal top 500 retailers die filmpjes op YouTube zetten is met 30% toegenomen, van 207 bedrijven in 2008 naar 269 in 2009.