Veel B2B & B2C begeven zich al op het social media vlak en zetten bewust of onbewust de eerste stap in Social Selling. Social Selling zijn inspanningen die direct een positieve impact hebben op de verkoop van je merk. Het starten met social media is, als je kort door de bocht gaat, zo gedaan. Het aanmaken van een account op de verschillende social media platformen is eenvoudig. Maar met dat alleen ben je er nog lang niet.
Sociale strategie
Denk goed na over de gevolgen voordat je actie onderneemt. Als je het goed, geloofwaardig en effectief wilt aanpakken is een doordachte strategie en visie een must. Doe je dat niet dan is alle inzet een verspilling van tijd en geld! Stel jezelf de volgende vragen:
- Wie probeer ik te bereiken en met welke boodschap
- Waar bevindt mijn doelgroep zich
- Hoe actief is mijn doelgroep op social media en op welke momenten
- Waar heeft men het over / wat houdt ze bezig
- Wat levert het mij op
- Wat levert het mijn doelgroep op
- Wie gaat zich binnen het bedrijf bezig houden met social media
- Wie zouden er binnen mijn bedrijf zich met social media bezig moeten gaan houden
- Hoe waarborg ik de samenhang tussen al mijn social media uitingen
- Hoe meet ik de waarde en effectiviteit van al mijn inspanningen
Met andere woorden je zult met een gedegen strategie en met focus te werk moeten gaan om de juiste sociale content te maken en aan te bieden.
Werken aan je bereik
Op basis van de gekozen strategie moet je over de verschillende kanalen heen (on- en offline) met de doelgroep in contact treden. Luister naar ze, communiceer met ze, prikkel en daag uit. Dan ben je interessant om gevolgd te worden.
Wacht niet tot ze jou via je social media kanalen hebben gevonden. Ga niet alleen informatie zenden, maar zoek ze op en daag ze uit. (2x) Monitor alle communicatie rondom jouw merk en ga vervolgens de interactie met ze aan. Waar ze zich ook bevinden op internet. Anticipeer op klachten en zet dit om naar klanttevredenheid. Veroorzaak positieve buzz en maak waar wat je belooft!
Ga de interactie aan zodat de doelgroep als ‘brand advocates’ jouw merk en boodschap deelt en verspreidt en zo van (meer)waarde voorzien onder een nog veel groter bereik aan potentiële klanten. En wacht tot ze jou via je social media kanalen hebben gevonden.
Op zeer frequente basis zal relevante, prikkelende en waardevolle content gedeeld moeten worden. Het gebruiken van online video’s wordt vaak gezien als waardevol. Maar daarmee alleen ben je er niet. Wees inventief, creatief, conformeer je aan uniformiteit. En bovenal houd je vast aan je planning! De organisatie moet multidisciplinair ingericht zijn om deze stroom aan interactie snel en adequaat aan te kunnen.
Social Selling
Door alle inspanningen zal er uiteindelijk een community ontstaan waarbij nieuwe kansen zich voordoen. Conversatie wordt omgezet in conversie. Door het goed toepassen van social media in het (online) salesproces zullen verkopen stijgen en verkoopkosten worden verlaagd. De eerste stap in e-commerce is gezet. We noemen het: social selling. De volgende stap is Social Commerce.
Het beperkt zich dus niet alleen tot de werkelijke verkoop van een product via één van de social media platformen. Het gaan voornamelijk om het inzetten van de ware kracht van social media om zo meer leads te krijgen en daarmee meer omzet.
Social proof, social influence beïnvloeden de emoties, meningen en gedrag van anderen. Een consument is nou eenmaal sneller geneigd om tot aankoop over te gaan vanwege goede recensies door middel van online ratings en reviews. Veel merken worden gekozen op basis van de mening van de menigte. Als een merk door veel consumenten op handen wordt gedragen dan moet het toch wel goed zijn. Claim = fame.