Home E-commerce Korte gids voor B2B e-commerce platform selectie

Korte gids voor B2B e-commerce platform selectie

De manier waarop we kijken naar e-commerce sites en de implementaties is vaak helemaal ondersteboven. Dit zien we ook veel onder B2B bedrijven. We zijn vaak geobsedeerd door functies en features, waardoor we maar beperkte aandacht geven aan de echte factoren die ons e-commerce succesvol moet maken.

Het is onze ervaring dat de totale projectkosten stijgen. Dit gebeurt wanneer deze factoren nauwelijks of niet meegenomen worden en dat de verwachte visie over de capaciteiten van het platform tegenvallen. In plaats van te beginnen met ingestelde platformfuncties geven wij het volgende advies:

  • Begin als B2B’er met een visie die de strategische richting van je e-commerce plan formuleert. Je moet dit met betrokkenheid en feedback van je klanten opzetten.
  • Ontwikkel een architectuur die je visie ondersteunt. Dit wordt het fundament en is dus zeer belangrijker. Identificeer uw data en ontwikkel eerst de interfaces voordat u begint met het implementeren van designs die uw klanten krijgen te zien.
  • Selecteer een implementatiepartner die je visie over e-commerce kan overnemen en begrijpt of zelfs verder kan aanvullen. Daarnaast moet deze partner het plan kunnen implementeren in al zijn levendige details. Het kiezen van een partner met voorafgaande ervaring met implementaties van je schaal en in je markt is daarbij van groot belang.
  • Selecteer een platform dat het beste past bij je visie en bedrijfsprocessen. Evalueer het alleen tegen je visie en niet alleen tegen andere e-commerce platformen. Welke platform past het beste bij uw visie en e-commerce plan in plaats van welk platform de meeste set aan features biedt.

Open benadering

Dit alles vraagt om een meer open benadering waar je als B2B’er:

  • Luister naar uw klanten en werk samen met hen. Geef ze een stem in de visie en het ontwerp, in plaats van op basis van wat je denkt dat ze nodig hebben.
  • Ontwikkel voor flexibiliteit. Gebruik moderne technieken zoals microservices, Devops approach to automation. Of ontwikkel interfaces die kunnen worden gebruikt door elk systeem inclusief het e-commerce platform.
  • Streef naar resultaten, niet perfectie. Compromissen doen om de complexiteit te verminderen. Als u prijsgegevens moet invoeren naar e-commerce om het te laten werken, doe dat dan in plaats van aan te dringen dat het een prijsdienst API noemt.
  • Laat het gekozen platform de kans krijgen om uw bedrijfsprocessen aan te scherpen. Dit is voor veel B2B-bedrijven een uitdaging. Als je probeert om het systeem te laten buigen naar de manier waarop u werkt, in plaats van het proces te optimaliseren, zoals het platform werkt, creëert u een groter, kostbaarder en minder flexibel resultaat.

Meer lezen

Wat houdt SEO precies in?

Veel bedrijven kiezen ervoor om tijd en geld te investeren in SEO. Als jij een online platform beheert, is de kans groot...

Vijf tips voor een succesvolle advertenties op YouTube

Advertenties op YouTube vertonen overeenkomsten met advertenties op andere kanalen. Toch moeten de advertenties op Youtube wel speciaal ontworpen worden voor het...

Vier tips voor het toegankelijk maken van je website

In Nederland heeft iedereen het recht om mee te doen aan de maatschappij. Het gebruiken van internet, computers en telefoons hoort hier ook bij....

Strong Customer Authentication: nieuwe online veiligheidsmaatregelen

Eerst bracht de GDPR al veel veranderingen te weeg voor webshops, maar de invoering van de Strong Customer Authentication (SCA) gaat weer...

Leads binnen halen via Facebook & Linkedin

Het verkrijgen van nieuwe leads is ontzettend belangrijk voor de groei van een bedrijf. Social Media is voor veel bedrijven de plek...