Home Marketing Webanalytics: Hoe beginnen? (Deel 1)

Webanalytics: Hoe beginnen? (Deel 1)

Het is nauwelijks voor te stellen, maar er zijn e-commerce websites die geen gebruik maken van webanalytics. De waardevolle inzichten zijn onmisbaar om succesvol te opereren op het internet en deze inzichten kunnen ontstaan uit het meten en analyseren van het klikgedrag van bezoekers. De officiële definitie van webanalytics is volgens de Webanalytics Association (WAA): “Het objectief vastleggen, meten, rapporteren en analyseren van kwantitatieve internet data met als doel het verbeteren van websites en van de online communicatie.”

Deze serie over Webanalytics helpt de ondernemer met het starten van Webanalytics:

  1. Stel doelstellingen op
  2. Vertaal doelstellingen naar KPI’s
  3. Pakketselectie en instellen account
  4. Interpretatie Webanalytics data

Webanalytics = verlichting in een winkel

Het beginnen met webanalytics is vergelijkbaar met het aanzetten van de verlichting in een fysieke winkel. Veronderstellend dat deze verlichting noodzakelijk is om klanten goed te kunnen waarnemen, is dit in beginsel wat een webanalytics pakket doet. De echte meerwaarde t.o.v. de fysieke winkel ligt in het feit dat alle klikken die de bezoekers doen meetbaar zijn. Je kunt bijvoorbeeld zien waar bezoekers de online winkel verlaten, via welke bronnen de bezoekers binnenkomen of wat de meest populaire pagina’s zijn. Je kunt ook gebruik maken van google analytics

Heldere doelstellingen

Om door de bomen het bos te zien, is het belangrijk dat je begint met het opstellen van meetbare doelen voor de website. Zorg ervoor dat deze doelen volgens het S.M.A.R.T-principe opgesteld worden en bedenk dat het belangrijkst is om deze simpel te houden!

Stel hierbij vragen als:

  • Wat is de verhouding van adwords investeringen / opbrengsten?
  • Op welke keywords komt het meeste kwalitatieve bezoek naar je site?
  • Hoe lang mag een gemiddeld sitebezoek duren?
  • Wat is de verhouding van het bezoek uit zoekmachines en direct verkeer?
  • Prognose kosten, omzet en winst?
  • Hoeveel bezoekers wil je per maand trekken?

Bovendien moet je om doelstellingen goed meetbaar te maken, moet je Key Performance Indicators (KPI’s) gebruiken. Deze ratio’s geven inzicht in hoe een bepaalde doelstelling zich ontwikkelt ten opzichte van een vorige periode. Wat zijn voorbeelden van goede KPI’s? Hoe worden KPI’s gerapporteerd? Lees het in de blog webanalytics deel 2

Meer lezen

Producten verkopen via Social Media

Sinds een korte tijd is het mogelijk om in de Verenigde Staten producten te verkopen via Social Media. Op dit moment is deze...

Voorbeelden Structured Data in Google

Structured Data in Google: je ziet het steeds vaker voorbij komen. Het is de ideale manier om Google te helpen bij het...

Slimme apparaten in je huishouden

Internet of Things heeft ervoor gezorgd dat simpele producten een nieuw leven krijgen door zich slim te kunnen gedragen. In de afgelopen...

Structured Data: wat is het?

De algoritmes van google worden steeds slimmer en blijven zich ontwikkelen in het begrijpen van complexe data. Toch begrijpt Google niet alles....

Een succesvolle call-to-action ontwerpen

We komen overal tegenwoordig Call-To-Action (CTA)’s tegen en dan niet alleen op websites. Ook in advertenties spelen ze een belangrijke rol.  Een...