shopping-center

In een tijd waarin onder invloed van de kredietcrisis bijna elke sector de omzetverwachtingen naar beneden moet bijstellen rijst de vraag wat de gevolgen zullen zijn voor de online verkopen. Uiteraard zijn er verschillen tussen de branches onderling. Zo zal het niemand verbazen dat reisorganisaties online minder verkopen. Immers de 3e of 4e vakantie annuleert men sneller dan wanneer een zoon of dochter een nieuwe trui nodig heeft. Een paar algemene trends zijn echter wel degelijk vast te stellen.

Situatie in Amerika en Engeland

Aangezien Amerika de bakermat is voor zowel het online shoppen als de krediet crisis is het interessant om hier eerst naar te kijken. In juli en oktober van dit jaar is bijvoorbeeld een onderzoek uitgevoerd door comScore Inc. In dit onderzoek werd de vraag gesteld: “Gebaseerd op uw persoonlijke situatie welke van de volgende economische factoren is voor jou het meest van belang?” De resultaten van dit onderzoek:

Interessant is te zien dat met name de lagere inkomens bezorgd zijn over inflatie, terwijl de hogere inkomens vooral bezorgd zijn over de werkgelegenheid. Wat verder opvalt is dat in oktober de angst voor het verliezen van een baan in alle inkomensklassen verdriedubbeld is. Het effect van deze angst is te zien in de kolommen onder de Online uitgaven. Te zien is dat met name bij de hoogste inkomensklassen de online bestedingen goed op peil blijven. Waarschijnlijk draagt de perceptie dat online de producten goedkoper zijn hieraan bij.

Online heeft minder te lijden dan offline

Engeland laat ook soortgelijke cijfers zien, in een onderzoek van e-Consultancy geven 65% van de 1300 respondenten aan dat deze economische tijden invloed heeft op hun uitgaven. Als gevolg hiervan proberen steeds meer consumenten afgewogen aankoopkeuzes te maken door gebruik te maken van vergelijkingssites en user reviews. Bovendien blijkt dat in Engeland de online uitgaven veel minder sterk dalen dan voor vergelijkbare producten die offline worden gekocht.

Dezelfde trend in Nederland

In Nederland is de situatie vergelijkbaar. Uit onderzoek van Kieskeurig.nl en Totaal TV blijkt dat maar liefst 64 procent van de consumenten online winkels bezoekt om Sinterklaas en Kerstcadeau’s te bekijken. De onbeperkte winkeltijden (22 procent) en een ruimere keuze (14 procent) dragen hiertoe bij. In vergelijking met de feestdagen vorig jaar zegt 32 procent van de respondenten vaker hun cadeautjes online aan te schaffen. Bijna de helft van hen zegt evenveel presentjes online te kopen.

Volgens Elsevier Retail verkochten de e-commerce sites over het eerste halfjaar van 2008 voor 2,3 miljard euro aan goederen en diensten, wat neerkomt op een toename van bijna 25 procent. Deze stijging is echter wel minder hoog dan vorig jaar. Dat komt omdat bestaande online klanten minder zijn gaan bestellen, maar ook omdat het aantal nieuwe online klanten minder snel groeit dan voorheen.

De beste deal zoeken

Bij aanhoudende onzekerheid over de economie is de algemene tendens dat de consument nog meer moeite zal nemen prijzen te vergelijken. Zeker omdat de kredietcrisis nog relatief jong is zijn mensen nog niet geneigd het consumeringspatroon aan te passen. Aanbiedingen die daadwerkelijk goedkoper zijn dan de concurrent zullen de klant over de streep trekken. Prijsvergelijkingssites zoals Kieskeurig mogen de komende tijd dus op een warme belangstelling rekenen. Met name de consument die minder te besteden heeft start de zoektocht voor een online aankoop hier. Een rondgang bij een aantal forums bevestigt dit:

“I can confirm that online shopping seems to be shooting up! One thing I have noticed is a lot more people are calling us on the support number ‘I’m looking at x on your website and i’d like to buy it but I haven’t done this before’. Which is clear proof that people are looking for cheaper ways of getting what they are used to being able to afford. When people worry about money these days they don’t want to give things up, they just look for a cheaper way.”
Een Britse webwinkelier

“As a PSP that sits behind many online merchants from all sectors we have seen a strong upsurge in our merchants sales in recent months. People are buying more of their home goods and appliances online as they look to save a few pennies.”
Een Britse PSP aanbieder

Conclusie

Klanten zijn door de kredietcrisis prijsbewuster geworden. Aangezien de prijs een belangrijke reden is voor consumenten om een artikel via het web te kopen in plaats van in de winkel, kan dat gunstig uitpakken voor webwinkeliers. Webwinkeliers kunnen dit stimuleren door bijvoorbeeld goedkopere producten in hun assortiment op te nemen, eerder met aanbiedingen rondom de feestdagen te starten en prijzen te verlagen. Loop echter niet blind achter uw concurrent aan! Blijf aan je propositie en marge denken, maak daarom een ROI voor elke campagne die u doet.

Een webwinkelier moet aan meer zaken denken dan alleen die scherpe prijs. Zorg ervoor dat de goede prijs / kwaliteit verhouding van je assortiment zichtbaar is door gebruik te maken van reviews en vergelijking sites. Retailers die hier geen gebruik van maken lopen het risico een deel van hun omzet mislopen.

Ondanks de economische crisis biedt het huidige klimaat nog genoeg kansen. Webwinkeliers kunnen door te luisteren naar hun klanten en creativiteit hun (offline) concurrent voor blijven. De online verkopen groeit minder hard, er zijn echter nog genoeg consumenten die nog nooit of weinig op internet kopen. Die kans is groot dat ook zij prijsbewuster zullen worden en daarom meer online aankopen zullen doen. Zo bekeken ziet de toekomst er dus nog steeds kansrijk uit.