Webanalytics: Hoe beginnen? (Deel 1)

Het is nauwelijks voor te stellen maar er zijn e-commerce websites die geen gebruik maken van webanalytics. De waardevolle inzichten die kunnen ontstaan uit het meten en analyseren van het klikgedrag van bezoekers zijn onmisbaar om succesvol te operen op het internet.

De officiële definitie van webanalytics is volgens de Webanalytics Association (WAA): Het objectief vastleggen, meten, rapporteren en analyseren van kwantitatieve internet data met als doel het verbeteren van websites en van de online communicatie.”

Deze serie over Webanalytics helpt de ondernemer met het starten van Webanalytics:
Deel 1: Stel doelstellingen op
Deel 2: Vertaal doelstellingen naar KPI’s
Deel 3: Pakketselectie en instellen account
Deel 4: Intepretatie Webanalytics data

Webanalytics = verlichting in een winkel
Het beginnen met webanalytics is vergelijkbaar met het aanzetten van de verlichting in een fysieke winkel. Veronderstellend dat deze verlichting noodzakelijk is om klanten goed te kunnen waarnemen, is dit in beginsel wat een webanalytics pakket doet. De echte meerwaarde t.o.v. de fysieke winkel ligt in het feit dat alle klikken die de bezoekers doen meetbaar zijn. Je kan bijvoorbeeld zien waar bezoekers de online winkel verlaten, via welke bronnen de bezoekers binnenkomen of wat de meest populaire pagina’s zijn.
Dit zijn voorbeelden van rapportages die standaard in vrijwel elk webanalytics pakket aanwezig zijn. Zo zijn er, afhankelijk van het webanalytics pakket, nog tientallen tot meer dan duizend rapportages beschikbaar.

Heldere doelstellingen
Om door de bomen het bos te zien is het belangrijk dat je begint met het opstellen van meetbare doelen voor de website. Zorg ervoor dat deze doelen volgens het S.M.A.R.T-principe (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden) opgesteld worden. Bedenk dat het belangrijkst is om deze simpel te houden!

Stel hierbij vragen als:
– Wat is de verhouding van adwords investeringen / opbrengsten?
– Op welke keywords komt het meeste kwalitatieve bezoek naar je site?
– Hoe lang mag een gemiddeld sitebezoek duren?
– Wat is de verhouding van het bezoek uit zoekmachines en direct verkeer?
– Prognose kosten, omzet en winst?
– Hoeveel bezoekers wil je per maand trekken?

Om doelstellingen goed meetbaar te maken kunnen deze worden omgezet in KPI’s (Key Performance Indicators). Deze ratio’s geven inzicht in hoe een bepaalde doelstelling zich ontwikkelt ten opzichte van een vorige periode. Wat zijn voorbeelden van goede KPI’s? Hoe worden KPI’s gerapporteerd? Hier zal ik in deel twee dieper op ingaan.

Gepubliceerd door

Tim Bosch

Eperium is sinds november 2016 Salmon geworden, een WPP bedrijf. Al sinds 1989 stelt E-commerce specialist Salmon klanten in staat om het maximale resultaat te halen uit E-commerce. Salmon is Intershop Platinum Partner en adviseert onder andere over strategie en conversiemarketing. Ook zorgen we voor technische implementaties en nemen we projectmanagement uit handen. We gebruiken hiervoor bewezen software van Intershop, IBM en Informatica, waarop meerdere professionele webwinkels kunnen draaien. Dat doen we met onze gepassioneerde medewerkers, vanuit onze vestigingen in Nederland (Weesp), UK, China en India (New-Delhi). Meer informatie is te lezen op: www.salmon.coml.