Meer verkopen tijdens de feestdagen.

Het einde van het jaar komt in zicht. Dat betekent dat de agenda’s van online verkopers alleen nog in het teken staan van de feestdagen. Want dat de feestdagen elk jaar voor een flinke omzet stijging zorgen is geen nieuws meer. Maar toch zijn er organisaties die in de laatste maanden geen extra marketinginspanningen verrichten. Zonde, als je weet dat veel webshops 30% meer online omzet genereren tijdens de feestdagen. Voor webwinkels die nog geen inspiratie hebben of niet weten waar ze moeten beginnen, hieronder een spoedcursus: meer verkopen tijdens de feestdagen.

1. Zorg dat uw webshop vindbaar is op de juiste plek

Er zijn nog steeds organisaties die in de maand december geen extra geld investeren in marketing. Merkwaardig eigenlijk, omdat het gros van de consumenten meer geld uitgeeft voor de feestdagen. Maar hoe kun je producten het beste onder de aandacht brengen? Ontwikkel specifieke landingspagina’s, blogs, recepten of whitepapers en overweeg om specifieke campagnes (Facebook advertising, Google Adwords, Google Shopping, Twitter-Ads, Linked in) te creëren om extra bereik te generen. Het kan bijvoorbeeld lonend zijn om tijdelijk display campagnes met beeldadvertenties in te zetten om uw promoties extra onder de aandacht te brengen. Tip: Google zal je Flash banner animaties pauzeren in Chrome waar andere platformen deze helemaal zullen blokkeren. Ontwikkel de display banners daarom altijd in HTML5.

2. Wees origineel en val op tussen de menigte

Tijdens een feestdagen is het lastig om online op te vallen. Je kunt campagnes nog zo goed inrichten, maar als de boodschap niet opvalt of niet relevant is, verdwijnt deze als sneeuw voor de zon. Creëer daarom onderscheidende promoties of kortingscode die potentiële klanten over de streep te trekken. Verrijk promoties met mooie visuals en besteed aandacht aan uitnodigende titels. Besteed voldoende aandacht aan titels en gebruik niche- en longtail zoekopdrachten die voor jouw business van toepassing zijn. Zo voorkom je dat je te generiek bent en verdwijnt tussen het content geweld.

3. Overweeg om video advertenties in te zetten.

Een veelvoorkomende trend die onmisbaar is: video advertising. Wat je misschien al was opgevallen is, is dat video’s zich steeds vaker automatisch worden afgespeeld in jouw tijdlijn. Deze functie, beter bekend als autoplay, stelt je in staat om jouw producten of boodschap onder de aandacht te brengen zonder noodzakelijke interactie van de gebruiker. Sterker nog: Facebook heeft onlangs video toegevoegd aan het Audience Network, waardoor gebruikers binnen App’s getarget kunnen worden. Verder is ook Google, eigenaar van Youtube, druk aan het testen om video’s op te nemen in de zoekresultaten.

4. E-mailmarketing effectief inzetten

E-mailmarketing speelt een cruciale rol in je e-commerce succes tijdens de feestdagen. Vrijwel alle webshops beschikken over databases met enorm hoeveelheid aan waardevolle klantdata. In de maand december is deze brondata een goudmijn voor succesvolle nieuwsbrief. Zoals bekend wordt meer dan 50% van alle e-mails geopend op mobiele apparaten. Zorg er daarom voor dat de content van uw e-mail genoeg witruimtes bevat en leesbaar is. Rond de feestdagen zal uw doelgroep een hoop reclame ontvangen. Kom daarom snel ‘to the point’, want dat vergroot de kans dat uw doelgroep anticipeert.

5. Personaliseer en laat klanten zelf kiezen

Het gros van de consumenten zijn echte vergelijkers. Ze vergelijken prijzen, de service de klantbeleving en ga zo nog maar even door. Doordat de technologische ontwikkelingen de laatste jaren enorm zijn verbeterd is het eenvoudiger om klantgedrag te monitoren. Met behulp van Analytics tooling zie je in één oogopslag welke producten of diensten goed of minder goed online verkopen. Handig, want juist deze producten kunnen worden uitgelicht. Laat klanten waar mogelijk hun product zelf online naar eigen smaak samenstellen. Want hoe meer moeite een klant doet voor het creëren van een eigen, uniek product, hoe groter de verbondenheid. Introduceer gewoon eens een unieke productverpakking of biedt keuze in maten, kleuren of andere producteigenschappen