De voortdurende groei van wereldwijde technologische supermacht Amazon heeft een enorme impact op B2C en B2B bedrijven. We lijken het in ons kikkerlandje nog niet echt te realiseren of te merken maar analisten zijn het erover eens dat wanneer deze marktplaats-gigant naar Nederland komt de consequentie meer dan duidelijk merkbaar zal zijn en de impact op het bedrijfsleven groot is.

Wereldwijd spenderen we al meer dan 57% via Amazon, in Nederland lijkt dit met 10% misschien weinig maar gezien ze hier nog niet echt actief zijn is dit getal al opmerkelijk te noemen. De marktplaats reus innoveert en investeert constant in retail en B2B en met de aankoop van ‘Whole Foods’ laat Amazon zien dat ze ook in andere markten geïnteresseerd zijn.

De ‘bricks’ kanalen

De ‘bricks’ kanalen van Amazon zoals afhaalpunten, die in het buitenland als paddenstoelen uit de grond lijken te schieten, laten zien dat Amazon allang geen ‘pure-player’ meer is maar juist een fanatieke aanhanger is van de alom bewezen omni-channel strategie.

Blik in de toekomst

Een ander bijzondere uitgangspunt van marktplaatsen zoals Amazon en Bol.com is dat ze heel ver in de toekomst kijken. Ze investeren daarom constant in innovatie. Ze leggen de focus niet op de ‘winst’ maar bij de ‘groei’. Elke cent die verdient wordt investeren ze direct weer in innovatie en dat doen ze over alle assen.

Peer-to-peer marktplaatsmodellen

Ook peer-to-peer marktplaatsmodellen, zoals we die kennen van AirBnB en Uber, lijken in vogelvlucht toe te nemen. Deze disruptors creëren een eco-systeem die gemak en snelheid voor hun klanten vooropstellen. Binnen ‘no-time’ heb je een ritje geregeld of een kamer geboekt. Deze slimme business modellen drijven op de kracht van een marktplaats waar vraag en aanbod snel en gemakkelijk met elkaar verbonden worden. Ook in de B2B zien we steeds meer van deze marktplaats business modellen. Net als e-commerce platformen is het tegenwoordig ook mogelijk om bijna kant-en-klare marktplaats-platformen te kopen, zoals bijvoorbeeld Mirakl.