Veel ondernemers die zich voor het eerst in de e-commerce wereld begeven, hebben grootse plannen. De successen van bol.com, wehkamp.nl of amazon.com zijn vaak het voorbeeld voor deze ondernemers. Op het moment dat zij op zoek zijn naar een partner om een e-commerce site te realiseren, refereren zij dan ook vaak naar deze succesvolle shops. Heb ambities in stappen
Hier is op zich niets mis mee, een ondernemer moet ook (grootse) ambities hebben. Echter, denk groot, maar begin klein. Het is vaak beter om in stappen uw doel te bereiken dan proberen dit in 1 keer te doen. De huidige Amazon site is per slot voor rekening ook niet in 1 keer gebouwd.
Hier vind je 3 belangrijke aandachtspunten meegeven die ervoor zorgen dat je e-commerce project slaagt:
1. Communiceer de projectfasering
Verdeel je project in werkbare fases en zorg dat je richting de organisatie duidelijk maakt wat de projectfasering is. Maak duidelijk dat je eerst begint met de fundamentele basis van je webshop en zorg ook dat de stakeholders/opdrachtgever hier achter staan. Neem met hen de vervolgstappen en de requirements van de basis webshop door. Zo creëer je betrokkenheid binnen jouw organisatie.
2. Bepaal hoe uw basis webwinkel moet worden
Bepaal voor de start van het project waar de webwinkel op z’n minst aan moet voldoen om uw klanten te kunnen bedienen. Er zijn in e-commerce talloze mogelijkheden, zorg er echter voor dat je de basisfunctionaliteiten onder controle heeft. Bepaal welke requirements must haves zijn, plan de should haves voor het vervolgproject en documenteer de could haves en won’t haves.
Door in de eerste fase bij de basis te houden, houd je je project beheersbaar en kun je de basis webwinkel vrij snel opleveren. Met de oplevering van de basiswebwinkel, creëer je snel een succes en daarmee draagvlak binnen je organisatie. Je e-commerce project wordt niet gezien als weer een project dat geen einde heeft.
3. Accepteer en besef dat als de webshop opgeleverd is, deze nooit klaar is
Durf te veranderen. Wehkamp.nl heeft bijvoorbeeld in een jaar tijd al 3 verschillende look-and-feels gehad. Een webshop is door ontwikkelingen in de markt, gebruikers feedback, voortschrijdend inzicht etc.voortdurend aan verandering onderhevig. Anticipeer hierop en plan uw vervolgprojecten in.
Als je deze 3 zaken altijd meeneemt dat zet je een hele goede stap in de richting van een succesvol e-commerce platform! Lees ook nog de vijf stappen van ecommerce.