Onlangs wilde ik een product online kopen. Het bestellen gingen alleen niet zo soepel. In deze blog bespreek ik mijn ervaring met de online checkout.
De eerste checkoutpagina kom ik nog door…
Ik vond het product van mijn keuze en legde het in mijn winkelmand. Tot zover alles goed. Mijn twijfels beginnen te komen bij de checkout… De eerste pagina kom ik nog goed door. Ik ben een nieuwe klant en maak een account aan. Dat ik mijn telefoonnummer moet opgeven kan ik nog inkomen. Even bellen voor een afleverafspraak kan handig zijn. Maar waarom heeft deze website mijn geboortedatum nodig heeft? Naar eigen zeggen voor het aanmaken van een klantnummer dat gebaseerd is op de geboortedatum. Toe maar.
Slechts 2 betaalmogelijkheden
En dan de volgende stap ‘betaling en voordelen’. Het begint met het aanwezig zijn van slechts twee betaalmogelijkheden. Of ik kan op rekening kopen of ik kan met acceptgiro betalen. Acceptgiro vind ik niet erg want het risico ligt dan bij het bedrijf en niet bij mij. Ik krijg het product voordat ik betaal.
De eerste optie blijft voor mij als eerste keer koper beetje afschrikken. Ik krijg doembeelden van postorderaars die leven op kredietverstrekking en mij een lening proberen aan te smeren. Even doorklikken en ja hoor, een lening tegen 18% op jaarbasis vormt de basis van het aanbod.
Dan kies ik toch maar voor de acceptgiro. Welk bedrag op de acceptgiro komt te staan is op dat moment nog onduidelijk. Is het de 400 Euro van het product of komen daar nog extra kosten bij?
Onduidelijke verzendkosten
Om hier meer over te weten te komen klik ik op de knop ‘Verzendkosten’.
Daar zie ik 5 verschillende tarieven variërend van €4.99 tot €24.99. Of toch niet? Als ik de tekst bij het maximum tarief nog een keer lees staat daar dan nu toch dat het €44.99 minimaal is? Dus bestel ik een koelkast dan kost het mij aan verzendkosten minimaal €50 extra. Mijn enthousiasme begint nu te dalen en ik sta op het punt te vertrekken.
Toch nog even kijken naar wanneer ik het product dan zou kunnen krijgen.
Zo te zien binnen 24 uur. Maar geldt dat ook voor mijn product? En zo te zien is elke keer dat ik de postbode misloop een extra rekening van €50.
Terug naar de ‘betaling en voordelen’ pagina. Uitgesteld betalen.
Dat is handig voor als je even krap bij kas zit. Alleen de manier waarop het aangeboden wordt is lastig te begrijpen. Betekent dit nu dat de betalingstermijn van 14 dagen voor de acceptgiro nu opgerekt wordt naar 3 maanden?
Het laatste blok van de pagina toont een aantal incentives om door te gaan met de verkoop.
Loop ik hier nu voordeel mis?
Voordeel is altijd goed maar hier snap ik niets van. Wat is bijvoorbeeld een ‘nex’? Hoeveel is het waard. Krijg ik nu 1 nex + 150 bonus nex? Het extraatje uit de mailing… welke mailing de papieren catalogus, de algemene nieuwsbrief of een gepersonaliseerde nieuwsbrief? En waar kan ik die vinden? Hier loop ik voordeel mis… Even Googlen voor de mailing en het extraatje.
Ik wil voordeel dus klik ‘Niks extra’ zeker niet aan. Dan maar voor de gratis nex en op naar de volgende stap. De volgende stap is bestelling versturen.
Na alle moeite: Totaalbedrag nog steeds onbekend
Wat hier gebeurt is vreemd… Ik weet nog steeds niet hoeveel mijn bestelling nu echt kost. Wat is het bedrag dat ik moet afrekenen? En wanneer krijg ik mijn bestelling? De tekst ‘Bovenstaande afleverdatum geldt niet wanneer u heeft gekozen voor levering in een Kiala punt” wekt verwarring. Ten eerste staat nergens op de pagina een afleverdatum. Ten tweede, ik heb ik stap 2 aangegeven dat ik het pakket thuis wil ontvangen. En volgens mijn winkelmandje boven in het scherm sta ik op het punt 2 producten te bestellen in plaats van 1. Hoe kan dat? Als ik de inhoud van het winkelmandje bekijk zie ik een extra product zonder afbeelding en zonder kosten. Wat is dat? Wat bestel ik mee?
Goede checkout is een kunst
De hele ervaring met de checkout laat duidelijk zien dat checkout marketing een hele kunst is. De communicatie met de bezoeker die op het punt staat klant te worden is in deze fase erg belangrijk. Een goede checkout houd rekening met de angsten van de bezoekers. De fears, uncertainty, doubts en dealbreakers (FUDD) van bezoekers moeten weggenomen worden in de checkout.
Uit een onderzoek van Paypal en ComScore blijkt dat de grootste FUDD’s van klanten te maken hebben met kosten.
De les die we uit de korte analyse van de checkout kunnen leren is dat haar order conversie ratio aanzienlijk kan verbeteren door transparanter te zijn over de totale kosten van de bestelling. Door bijvoorbeeld alleen al de totale kosten van de bestelling op de laatste pagina te tonen zal al een positief effect hebben op de order conversie ratio.