Adverteren op LinkedIn is net wat anders dan adverteren op alle andere social media kanalen. Op LinkedIn heb je te maken met zakelijke gebruikers en adverteer je op bedrijf, ervaring en opleiding. Heel wat anders dan het targeten op interesses en pagina’s die ze leuk vinden in hun vrije tijd. Wat mensen in hun vrije tijd doen is op LinkedIn dus helemaal niet van belang. Desondanks is de targeting op LinkedIn net zo belangrijk als op de andere social media kanalen. In deze blog worden de onderdelen van een doelgroep op LinkedIn besproken.
De locatie
Het belangrijkste onderdeel van de targeting is de locatie. Dit is ook gelijk het enige onderdeel wat verplicht is voor de campagne. Je kunt je richten op landen, gebieden, regio’s of steden. Als je een LinkedIn campagne wilt doen in de Verenigde Staten, kun je ook staten selecteren. Je kunt ook nog kiezen tussen een recente of permanente locatie. De recente locatie is een locatie die de gebruiker heeft bezocht en de permanente locatie is LinkedIn bepaalt deze locatie op basis van wat de gebruiker heeft ingevuld en het IP-adres waarmee ingelogd wordt.
De taal
Je moet ook de taal selecteren van de doelgroep. De taal die wordt gebruikt in de advertentie, moet overeenkomen met de taal die je hier selecteert. Je kunt de taal niet meer wijzigen als je deze eenmaal hebt gekozen.
Verdere kenmerken van de doelgroep
Je kunt je doelgroep nog verder specificeren door verschillende kenmerken aan te geven. Je kunt de volgende onderdelen selecteren:
- Bedrijf: bedrijfsgrootte, bedrijfsnamen, bedrijfstakken, connecties en volgers
- Demografische gegevens: geslacht en leeftijd
- Opleiding: onderwijsinstelling, studierichting en titels/graden
- Ervaring: aantal jaren ervaring, functies, functietitels, senioriteitsniveau en vaardigheden
- Interesses: groepen en interesses van leden
Doelgroep uitbreiden
Tijdens het samenstellen van de doelgroep heb je ook nog de optie om de doelgroep uit te breiden. Je stelt natuurlijk zelf een doelgroep samen aan de hand van de locatie, taal en de overige kenmerken. LinkedIn gaat bij deze optie zelf ook nog een vergelijkbare doelgroep opstellen. Ondanks dat je doelgroep groter wordt, blijft die dankzij de algoritmen van LinkedIn nog wel relevant.
Als je al klaar bent met het opstellen van je doelgroep, kun je kijken naar de voorspelde resultaten. LinkedIn toont de grootte van jouw doelgroep. Een te kleine doelgroep werkt niet goed, want dan wordt de advertentie super vaak getoond aan dezelfde persoon. Maar een te brede doelgroep is ook niet goed, want dan raak je nooit de mensen die je eigenlijk wil bereiken. Voor tekstadvertenties en gesponsorde content is het beste om een doelgroep te hebben van minimaal 45.000. De doelgroep bij Sponsored InMail mag een stuk kleiner zijn. Hiervoor wordt aangeraden om een doelgroep te hebben van minimaal 15.000.