Google Analytics is de gratis web analytics tool van Google. Enkele maanden geleden heeft Google een aantal verbeteringen aangebracht in Google Analytics. Met deze verbeteringen heeft Google een behoorlijke stap gezet om een serieuze concurrent te worden van Yahoo Analytics (voorheen IndexTools) maar ook van betaalde web analytics pakketten. Ik merk dat nog weinig bedrijven gebruik maken van de nieuwe features van Google Analytics en dat is zonde! In dit artikel probeer ik duidelijk te maken waarom dit zonde is.
Om gelijk met de deur in huis te vallen. De belangrijkste verbeteringen aan Google Analytics zijn:
- De Segmentatie module
- Custom reporting
- Data export API
- Motion charts
1.Segmentatie module
Zonder segmentatie mogelijkheden kan veel minder waarde uit web analytics data worden gehaald. Uit een web analytics pakket rollen duizenden cijfers om meer context te geven aan deze data is het belangrijk om op te splitsen in relevantie segmenten. Doe geen uitspraken op basis van je algemene data omdat je er dan vanuit gaat dat elke bezoeker met het zelfde doel op de je site komt.
Wat zijn segmenten?
Segmenten zijn groepen van bezoekers die gemeenschappelijke eigenschappen hebben. Zo zou je bijvoorbeeld onderscheid kunnen maken tussen loyale bezoekers, snelle beslissers en verkenners. Met de segmentatiemodule kun je de data die bij deze groepen hoort apart analyseren. Bovendien kun je bijvoorbeeld nagaan waar verkenners de site vaak verlaten of hoe lang het duurt voordat ze een (koop) beslissing nemen. Standaard heeft Google een aantal segmenten ingesteld (standaard segmenten). Natuurlijk kun je zelf ook segmenten maken (aangepaste segmenten). Om een nieuwe segment te maken klik je op ‘Nieuw aangepast segment maken’. Wanneer je het segment hebt opgeslagen kun je het toepassen op de rapporten binnen Google Analytics. Dit doe je door een rapport te openen en rechtsbovenin de pagina te klikken op ‘segmenten’.
Segment Loyale bezoeker
We willen graag een segment aanmaken waarmee we loyale bezoekers kunnen filteren uit het totale bezoek. In het menu kun je een keuze maken uit dimensies en statistieken.
Als criteria voor een ‘loyale bezoeker’ gebruiken we de dimensie ‘returning visitor’ (terugkerende bezoeker) en als statistiek gebruiken we dat deze terugkerende bezoeker minimaal 3 minuten op de site moet zijn. Dit is een eenvoudig voorbeeld. Je kan nog veel meer dimensies en statistieken toevoegen aan een segment. Wanneer je klikt op ’test segment’ zie je dat 1095 bezoeken van het totaal (8058) voldoen aan de gestelde criteria.
2. Custom reporting
Voordat Google de updates doorvoerde was het enkel mogelijk om standaard rapporten te vinden. Sinds Google het mogelijk maakt om eigen rapporten samen te stellen verrijkt dit de mogelijkheden.
Custom reporting stelt je in staat om zelf metrics en dimensies uit te kiezen die je in je rapport wil terug vinden.
Ik wil graag weten op welk uur van de dag het meest kwalitatieve bezoek op mijn website komt. Als criteria hiervoor gebruik ik – time on site, pages/visit en bounce rate.
Stappenplan:
- Kies uit het linkermenu voor ‘aangepaste rapporten’ en vervolgens op ‘nieuw aangepast rapport maken’.
- Kies uit het linkermenu de variabelen (Metrics en Dimensions)
- Bewerk de titel voor het rapport
- Zet de variabelen naar de juiste dimensies / statistieken
- Sla het rapport op
- Bekijk de resultaten
Uit dit rapport blijkt rond 15:00 gemiddeld het meeste gekwalificeerde bezoek op de site komt. Hier zou je een (inter) actie aan kunnen koppelen om conversie te stimuleren.
3.Data export API
API staat voor Application Programming Interface. Op dit moment is deze functionaliteit nog niet publiek beschikbaar. Het is zeker een veelbelovende feature. Het stelt je namelijk in staat om data uit Google Analytics te uit te lezen in externe programma’s. Hierdoor kun je bijvoorbeeld waarschuwingen in te stellen wanneer je bounce rate een bepaald niveau heeft overschreden. Ook kun je hiermee je belangrijkste KPI’s in een gadget op Igoogle laden of de data in je eigen dashboard in Excel vertonen. Kortom API biedt een heleboel nieuwe mogelijkheden, nu nog afwachten tot het publiekelijk wordt gelanceerd.
4.Motion charts
Persoonlijk vind ik Motion Charts een hele gave toevoeging aan Google Analytics. Het is een nieuwe manier om je data te visualiseren. Wil je in één oogopslag zien hoe je Adwords campagne verloopt?
Bekijk het voorbeeld:
De gekleurde cirkels staan elk voor een keyword. Je ziet dat het gele keyword de meeste bezoekers oplevert maar ook het duurste is. De omvang van de cirkel zegt iets over de click-through-rate (CTR).
Conclusie
De nieuwe features van Google Analytics maken dit product een steeds serieuzere speler in de web analytics markt. Het is nog niet vergelijkbaar met de duurdere web analytics pakketten maar kruipt langzaam aan wel die rinchting in. De features geven veel meer mogelijkheden om je data te interpreteren. Hierdoor is minder analytische kennis nodig om uitspraken te doen over het klik- en bezoekgedrag op je website.