Home Design Zeven tips voor het inzetten van typografie op je website

Zeven tips voor het inzetten van typografie op je website

Een goede typografie zorgt dat bezoekers op je website blijven en sneller bereid zijn om iets te doen. Bovendien heeft het nog nog veel meer invloed op je conversie. Toch gaat er op veel website nog wat fout op het gebied van typografie. Sommige websites zijn totaal onleesbaar of staan de letters veel te dicht op elkaar. Terwijl de typografie echt bijna essentieel is. In deze blog bespreken we zeven tips voor het inzetten van typografie op je website.

  1. Kies maximaal twee lettertypes, waarvan 1 voor je titel en tussenkoppen en 1 voor je tekst. Deze lettertypes hoeven echt niet precies hetzelfde te zijn, maar het is wel van belang dat ze allebei even goed leesbaar zijn.

  2. Laat voldoende witruimte over rondom de tekst en titels. Er bestaat hier geen standaard oplossing voor, maar je moet het vooral goed inschatten.

  3. Hou ongeveer een regelafstand aan van 1,5. Dit is ook wat normaal gesproken voor een word document wordt aangeraden en prettig leesbaar.

  4. Gebruik de verschillende lettergrootte consequent over de website. Dus de titels bijvoorbeeld allemaal in 20px en de tekst in 14px.

  5. Neem een regellengte van ongeveer 70 tekens. Dit is inclusief leestekens en spaties. Hierdoor wordt het ook op mobiele telefoons en tablets goed uitgelijnd.

  6. Kies een lettertype kleur dat in contrast staat met je achtergrond. Je tekst hoeft echt niet zwart op wit te zijn. Maar je moet echt geen kleuren kiezen die te dicht bij elkaar staan.

  7. Gebruik bullet-points bij een opsomming. Hierdoor weet de lezer direct dat het een opsomming is.  

Misschien klinken deze tips standaard, maar toch wordt typografie echt niet op alle websites goed toegepast. Deze tips kunnen daar echt aan bijdragen.  

Meer lezen

Vier conversie optimalisatie tips voor meer omzet

Veel bezoekers hebben is uiteraard heel leuk, maar je hebt niets aan bezoekers die alleen je pagina’s bekijken. Uiteindelijk wil je dat...

Replatformingtraject: hoe moet je het aanpakken?

Replatforming is een serieus en complex traject. Elk traject vereist een investering in tijd en middelen. Bovendien moet je je ook inzetten...

Voordelen van Headless Commerce

Simpelweg een e-commerce organisatie beginnen en een willekeurig platform aanschaffen kan allang niet meer. Consumenten willen steeds meer en verwachten de beste service. Veel traditionele...

Instagram shopping: verkopen via producttags

Producten verkopen via Instagram: vanaf nu kan het! Een link toevoegen in je bio hoeft niet meer, want je kunt nu gewoon...

Headless Commerce: nieuwe technologie

E-commerce is continue in ontwikkeling en er zijn veel discussies gaande over hoe het er in de toekomst uit komt te zien....