Home E-commerce De ontwikkeling van e-commerce en het internet

De ontwikkeling van e-commerce en het internet

De opkomende en nieuwe technologieën krijgen altijd veel aandacht. Daarom is het eens tijd om aandacht te geven aan een hele belangrijke oude techniek: e-commerce. Deze technologie was dus een aantal jaren geleden niet beschikbaar, maar is inmiddels niet meer weg te denken. In deze blog bespreken we wie e-commerce heeft uitgevonden en hoe het internet en e-commerce zijn ontwikkeld.

De uitvinder

Michael Aldrich kan gezien worden als de uitvinder. In 1979 vond hij het ‘online shoppen’ uit. Het was vanaf waren online transacties mogelijk voor B2B & B2C. Dit werd dus later bekend als e-commerce.

Ontwikkeling E-commerce

Je kunt de ontwikkeling van e-commerce opdelen in twee tijdperken: de jaren 90 en 2000-.

Jaren 90

Eind jaren zestig begon het internettijdperk al, maar het werd pas echt in de jaren 90 bekend gemaakt. Mede doordat het World Wide Web door Berners-Lee werd geïntroduceerd. In 1994 werd de allereerste online aankoop gedaan. In ditzelfde jaar verschijnt de website van het Witte Huis en ontstaan zoekmachines als Yahoo! En Lycos. Pizza Hut maakt een website waarop je pizza’s kunt uitzoeken. Het SSL-certificaat is ook dit jaar ontwikkeld.

Een jaar later, in 1995, start eBay en begint Jeff Bezos Amazon. Drie jaar later startte een bedrijf wat de wereld heeft veranderd: Google. Ondertussen ontwikkelen we onszelf in Nederland ook door. Wehkamp gaat online producten verkopen en bol.com start als boekengigant.

2000-

Langzamerhand beginnen ook de social media kanalen op te komen. Facebook wordt in 2004 opgericht, net als Hyves en in 2006 volgt Twitter. Google start met de ontwikkeling van advertenties en Wikipedia maakt zijn eerste pagina aan. Op een gegeven moment heeft Facebook meer bezoekers dan Google en gaat social commerce echt een rol spelen. Bovendien sluiten Facebook en Amazon een vriendschap, waardoor je je persoonlijke profiel kunt koppelen aan een Amazon account.

Inmiddels worden er online miljoenen producten verkocht en staat e-commerce nog steeds niet stil. Social commerce speelt een belangrijke rol en voice commerce doet z’n intrede. Ook worden er steeds meer producten gekocht en verkocht via marketplaces. Daarnaast zullen er zeker in de toekomst nog veel meer kansen en ontwikkelingen komen.

Meer lezen

De groei van marketplaces

De voortdurende groei van wereldwijde technologische supermacht Amazon heeft een enorme impact op B2C en B2B bedrijven. We lijken het in ons kikkerlandje nog...

Ecommerce & Pinterest: goede combinatie

Facebook, Linkedin, Instagram en Twitter worden als eerste social media kanalen genoemd als men het heeft over social media en e-commerce. Toch...

Het vliegwiel voor goede content op Amazon

Om succesvol te zijn op Amazon is hele goede productcontent nodig. Je moet zorgen dat het product gevonden kan worden en...

Campagnes op Amazon

Goede content is de basis voor organische vindbaarheid en conversie. Maar je kunt dit extra stimuleren door het juist inzetten van advertenties...

De rol van API’s

Je maakt als consument veel gebruik van API’s zonder dat je het door hebt en dit geldt ook voor B2B & B2C...