Home Design Het ontwerpen van een website: wat moet je niet doen?

Het ontwerpen van een website: wat moet je niet doen?

Elk bedrijf heeft inmiddels wel een website en elk van deze ondernemer wilt een goede website. Er bestaan veel ideeën over hoe websites er uit horen te zien. Sommige dingen zijn alleen niet goed voor de gebruiksvriendelijkheid. Wat kun je beter niet doen bij het ontwerpen van een website? In deze blog bespreken we 4 dingen die je niet moet doen bij het ontwerpen van een website.

1. Stockfoto’s gebruiken

Stockfoto’s zijn hartstikke makkelijk van het internet af te halen. Deze foto’s worden veelal op het internet belachelijk gemaakt en dat is niets voor niets. In sommige gevallen werkt een stockfoto echt wel, maar zeker niet altijd. Denk maar eens aan iemand die online cakes verkoopt. Niemand koopt die cakes als er een stockfoto wordt gebruikt. Neem zelf gewoon een leuke foto van je cakes en ze zullen zeker weten sneller verkocht worden. Je mag de foto trouwens wel gewoon een beetje bewerken.

2. Grote stukken tekst

Vroeger werden websites alleen bekeken vanaf een desktop. Hier was het niet altijd erg om een lang stuk tekst te hebben. Tegenwoordig bekijken veel mensen ook websites op hun telefoon. Lange stukken tekst lezen totaal niet prettig op een telefoon. Maar ook al is het goed te lezen op een desktop, een tekst leest toch veel fijner met alinea’s en tussenkopjes.

3. Automatisch afspelen

Een online video of iets anders wat beweegt plaatsen op je website is geen probleem. Wat je niet moet doen, zijn online video’s automatisch laten afspelen als mensen op de pagina komen. Gebruikers ervaren dit als vervelend en dat is eigenlijk ook wel logisch. Laat gewoon de gebruiker zelf kiezen om het filmpje af te spelen.

4. Pop-ups

Pop-ups zijn een klassieke irritatie. Willekeurige meldingen die op je scherm verdwijnen en vervolgens onmogelijk zijn om af te sluiten. Grote kans dat je het product niet eens wil dat in de pop-up wordt weergegeven.   

Meer lezen

Afscheid nemen van de ‘Gemiddelde positie’ in Google Ads

Na ruim 15 jaar trouwe dienst gaat een van de oudste metrics van Google Ads verdwijnen. De ‘gemiddelde positie’ kun je vanaf...

Wat houdt SEO precies in?

Veel bedrijven kiezen ervoor om tijd en geld te investeren in SEO. Als jij een online platform beheert, is de kans groot...

Vijf tips voor een succesvolle advertenties op YouTube

Advertenties op YouTube vertonen overeenkomsten met advertenties op andere kanalen. Toch moeten de advertenties op Youtube wel speciaal ontworpen worden voor het...

Vier tips voor het toegankelijk maken van je website

In Nederland heeft iedereen het recht om mee te doen aan de maatschappij. Het gebruiken van internet, computers en telefoons hoort hier ook bij....

Strong Customer Authentication: nieuwe online veiligheidsmaatregelen

Eerst bracht de GDPR al veel veranderingen te weeg voor webshops, maar de invoering van de Strong Customer Authentication (SCA) gaat weer...