Home Tech De nieuwste medewerker: de chatbot

De nieuwste medewerker: de chatbot

Stel je voor: je hebt een webshop en je bent op zoek naar een nieuwe klantenservicemedewerker. Sarah solliciteert en beschrijft de volgende aspecten in haar sollicitatiebrief:

  • Sarah is elke dag in de week beschikbaar
  • Ze hoeft eigenlijk geen salaris en een werkplek is ook niet noodzakelijk
  • Sarah spreekt naast Nederlands ook Engels, Duits, Frans, Chinees, Pools en Japans
  • Ze weet altijd wat ze moet zeggen en ze raakt nooit wat kwijt

Klinkt geweldig. Ze mag zo bij ieder bedrijf aan de slag! Sarah is alleen geen echte medewerker, Sarah is een chatbot. Maar wat is een chatbot, hoe werkt het en wat kan die voor een bedrijf betekenen?

Wat is een chatbot?

Een chatbot is een virtuele assistent. Je kunt het zien als een geautomatiseerde gesprekspartner. Het woord chatbot is een samenvoeging van de woorden chat en robot, oftewel een robot die kan chatten. Ze worden steeds vaker gebruikt op ecommerce sites, platformen, social media of in programma’s zoals Skype, Yahoo en Slack.

Hoe werkt het?

Chatbots kunnen niet zomaar gaan praten. Chatbots zijn uitgerust met Natural Language Processing (NLP). In het Nederlands heet dit ook wel Computationele Taalkunde. NLP zet menselijke taal om in computertaal. Zonder NLP is er geen interactie mogelijk. Daarnaast heeft een chatbot ook een interface nodig. Deze interface zorgt ervoor dat de robot kan gaan praten. Hij heeft dus beide nodig.

Wat kan die voor een bedrijf betekenen?

Een chatbot kan verschillende soorten vragen beantwoorden of opdrachten uitvoeren. Je kunt hem een simpele opdracht geven, maar hij schrikt ook niet van een complexere taak. Een voorbeeld van een eenvoudige opdracht is het blokkeren van een creditcard. Het reserveren van een hotelkamer behoort tot de complexere opdrachten. Een chatbot is geschikt voor B2B & B2C.

Meer lezen

De groei van marketplaces

De voortdurende groei van wereldwijde technologische supermacht Amazon heeft een enorme impact op B2C en B2B bedrijven. We lijken het in ons kikkerlandje nog...

Ecommerce & Pinterest: goede combinatie

Facebook, Linkedin, Instagram en Twitter worden als eerste social media kanalen genoemd als men het heeft over social media en e-commerce. Toch...

Het vliegwiel voor goede content op Amazon

Om succesvol te zijn op Amazon is hele goede productcontent nodig. Je moet zorgen dat het product gevonden kan worden en...

Campagnes op Amazon

Goede content is de basis voor organische vindbaarheid en conversie. Maar je kunt dit extra stimuleren door het juist inzetten van advertenties...

De rol van API’s

Je maakt als consument veel gebruik van API’s zonder dat je het door hebt en dit geldt ook voor B2B & B2C...