Home Technologie De heilige graal: PIM

De heilige graal: PIM

Product Informatie Management (PIM) wordt vandaag de dag gezien als belangrijk middel om product informatie zowel online als offline te verrijken. In de B2B heeft het inmiddels een mythische status. Een PIM systeem is de heilige graal die alle problemen oplost. Bij andere wordt het vooral gezien als een extra kostenpost.

Verandering van de markt

Van oudsher draag je productkennis op de klant over door de verkoper, die alle bijzonderheden van een product liet zien. Maar de komst van internet veranderde dit model totaal. Aan de ene kant is een fysieke verkoper te duur, aan de andere kant geeft internet snel informatie over een product.

Het is fascinerend om te zien dat bedrijven dit feilloos doorhebben. Slechts een beperkt aantal bedrijven voltooien de transitie. De meeste blijven op de helft steken en zien de transitie eerder als een bezuiniging dan een verandering van de markt. Hierdoor bezuinig je de verkoper, maar wordt de besparing niet gebruikt om te transformeren.

Het resultaat is een matige online vertegenwoordiging van een product. Vreemd, want het product is “de reden van bestaan”. Zonder product – of dat nu fysiek is of een service – draai je geen omzet. Veel bedrijven zien het internet als bedreiging zien in plaats van een nieuwe kans. Ecommerce bedrijven stranden vaak door de complexiteit van data. Een enkele website beheer je nog wel, maar zodra omnichannelling of cross channelling om de hoek komt kijken, blijkt productdata uit te groeien tot een onbeheersbaar proces.

Wat betekent PIM voor jou?

Wat doe je als er 100 toeleveranciers zijn die hun data digitaal aanbieden? En als je vijf verschillende hebt in 20 talen?…..dan rest er slechts één optie: PIM.

Bedrijven die de transitie hebben afgerond, beheren en ontsluiten hun productdata. Dat gebeurt via een systeem waar je data centraal opslaat en vervolgens distribueert naar de omliggende systemen. Het coördineert de import van productdata en bewaakt de kwaliteit van de online productvertegenwoordiging. Zijn de afbeeldingen aanwezig en in het goede formaat? Heb je alle minimale velden ingevuld? Zijn er wijzigingen opgetreden ten opzichte van de voorgaande datastromen?

Product Informatie Management of Master Data Management systemen worden van oudsher ingezet voor grotere bedrijven met veel data en zijn kostbaar. De ontwikkeling staat niet stil; inmiddels koop je meerdere betaalbare systemen. Er is zelfs open source beschikbaar.

Kortom, PIM is toegankelijk voor iedereen.

Meer lezen

8 Tips om succesvol te verkopen op online marketplaces

Om succesvol te verkopen op online marketplaces is hele goede productcontent nodig. Als verkoper moet je ervoor zorgen dat potentiële klanten je...

Deze keuzes moet je maken om te verkopen op online marktplaatsen

Succesvol verkopen op online marketplaces houdt meer in dan alleen het uploaden van een productfeed. Veel organisaties onderschatten wat er allemaal bij...

Wat is Personalisatie 2.0?

Het opbouwen van een volledig beeld van de klant is de sleutel tot de volgende fase van personalisatie. Personalisatie...

Personaliseren: Hoe goed help jij jouw klanten?

Hoe gebruik je personalisatie voor een fantastische customer experience? Veel websitebezoekers zijn op zoek naar iets speciaals, of het...

Hoe kom je bovenaan in Google te staan?

Het hoogste plekje in de zoekresultaten van Google is iets waar iedereen op aast. Het is het eerste resultaat dat jouw potentiële...