Social media advertising is adverteren via de verscheidene sociale media kanalen. Waarschijnlijk gebruik je de sociale media al als marketing tool en plaats je regelmatig een nieuw bericht om je doelgroep bij je bedrijf te betrekken. Met de sociale media ga je een dialoog aan met je doelgroep en is de communicatie niet langer eenzijdig. Je plaatst een nieuwsbericht, stuurt een enquête rond, verkondigt nieuwe diensten of producten die je aanbiedt, enzovoorts. En je volgers hebben allemaal de mogelijkheid om hieraan mee te doen, om te reageren en te delen. Sociale media advertising is een betaalde manier om jouw bedrijf beter zichtbaar te maken.
Wat is social media advertising?
Eigenlijk geeft de naam het al een beetje weg, want als je social media advertising inzet, dan adverteer je via het netwerk van de verschillende sociale media kanalen. Hier hebben ze een speciaal programma voor opgezet dat jij gebruikt om je reclameboodschappen de wereld in te brengen. Facebook, LinkedIn, Twitter, YouTube en Instagram bieden al mogelijkheden aan en ook de nieuwere kanalen zoals TikTok doen hieraan mee. Je gebruikt het bestaande netwerk en de bestaande gebruikers van het sociale media kanaal om je diensten of producten onder de mens te brengen. En vaak zijn deze netwerken en het aantal gebruikers enorm.
Kies het juiste medium uit
Voordat je begint met social media advertising, is het de bedoeling dat je een kanaal uitkiest waar jouw doelgroep veel gebruik van maakt. TikTok, bijvoorbeeld, is specifiek voor jongeren en daar zal je dan ook geen oudere mensen aantreffen. Verkoop je kunstgebitten, dan is adverteren via TikTok uitgesloten. Voor B2B bedrijven is LinkedIn een goede keuze. Kies je voor Facebook, dan heb je het grote voordeel dat je je advertenties laat zien aan jouw exacte doelgroep. Tegelijkertijd is de concurrentie ook veel groter. Doe dus goed onderzoek naar de verschillende kanalen die je hebt, zodat je voor jouw social media advertising exact de goede uitkiest.
De voordelen van social media advertising
Adverteren via de sociale media programma’s heeft een groot aantal voordelen. Bekijk het onderstaande lijstje maar eens.
- Social media advertising is, als je het goed doet, relatief goedkoop.
- Je hebt een groot bereik, want je profiteert van de bekendheid van het sociale media kanaal.
- Je hebt de mogelijkheid om een zeer specifieke doelgroep te adverteren, niet alleen door het juiste kanaal uit te kiezen, maar ook door de instellingen die je tot je beschikking hebt.
- Social media advertising is meetbaar en dynamisch. Je stelt je campagnes bij terwijl ze lopen en jij de resultaten analyseert.
- Het is een eerlijke manier van adverteren waarvoor je alleen betaalt als er op je advertentie wordt geklikt en waarbij advertentieplekken via een veiling worden weggegeven.