Home Marketing Structured Data: wat is het?

Structured Data: wat is het?

De algoritmes van google worden steeds slimmer en blijven zich ontwikkelen in het begrijpen van complexe data. Toch begrijpt Google niet alles. Het is mogelijk om Google een handje helpen bij het begrijpen van de verbanden tussen de verschillende content op een website. Je kunt Google helpen door middel van structured data. Wat is het en hoe ziet het er uit?

Wat is Structured Data?

Met Structured Data vertel je Google wat een specifiek stukje van de website precies  betekent. Je markeert je content met een stukje code en deze code beschrijf je dus waar het voor staat.

Je kunt onder andere deze elementen toevoegen:

  • Product: naam, voorraad, omschrijving en prijs
  • Reviews: het aantal sterren en het aantal beoordelingen
  • Recepten: tijdsduur en het aantal calorie├źn
  • Video: titel, duur, afbeelding en omschrijving
  • Persoon: naam, leeftijd, geboortedatum, woonplaats en geslacht
  • Locatie: adres, openingstijden, telefoonnummer en website

Bekijk hier een aantal voorbeelden van Structured Data in Google.  

Hoe voeg ik het toe?

De bekendste manier is via Schema.org. Op deze website staat ook duidelijk welke elementen je mag gebruiken en wat de regels daarvoor zijn. Met schema.org breng je structuur aan op je website. Je kunt het ook implementeren met behulp van microdata, RDFa en JSON-LD.

Google geeft het volgende voorbeeld van een JSON-LD snippet:

<script type=”application/ld+json”>
{
  “@context”: “https://schema.org”,
  “@type”: “Organization”,
  “url”: “http://www.example.com”,
  “name”: “Unlimited Ball Bearings Corp.”,
  “contactPoint”: {
    “@type”: “ContactPoint”,
    “telephone”: “+1-401-555-1212”,
    “contactType”: “Customer service”
  }
}
</script>

Het toevoegen van structured data is niet heel gemakkelijk, omdat je echt moet weten hoe Schema.org en JSON-LD precies werkt. Gelukkig kun je ook gebruik maken van de helper voor gestructureerde gegevensopmaak van Google. Hier vul je alle informatie en vervolgens maakt Google automatisch de HTML code voor je. Vervolgens moet je alleen zelf nog deze code toevoegen.

Meer lezen

Waar en wat kopen Nederlandse consumenten online?

Het e-commercelandschap heeft zich sterk ontwikkeld en hebben er op verschillende kanalen veranderingen plaats gevonden. Customer Journeys zijn ingewikkelder geworden en de...

Producten verkopen via Social Media

Sinds een korte tijd is het mogelijk om in de Verenigde Staten producten te verkopen via Social Media. Op dit moment is deze...

Voorbeelden Structured Data in Google

Structured Data in Google: je ziet het steeds vaker voorbij komen. Het is de ideale manier om Google te helpen bij het...

Slimme apparaten in je huishouden

Internet of Things heeft ervoor gezorgd dat simpele producten een nieuw leven krijgen door zich slim te kunnen gedragen. In de afgelopen...

Structured Data: wat is het?

De algoritmes van google worden steeds slimmer en blijven zich ontwikkelen in het begrijpen van complexe data. Toch begrijpt Google niet alles....