Home Marketing Structured Data: wat is het?

Structured Data: wat is het?

De algoritmes van google worden steeds slimmer en blijven zich ontwikkelen in het begrijpen van complexe data. Toch begrijpt Google niet alles. Het is mogelijk om Google een handje helpen bij het begrijpen van de verbanden tussen de verschillende content op een website. Je kunt Google helpen door middel van structured data. Wat is het en hoe ziet het er uit?

Wat is Structured Data?

Met Structured Data vertel je Google wat een specifiek stukje van de website precies  betekent. Je markeert je content met een stukje code en deze code beschrijf je dus waar het voor staat.

Je kunt onder andere deze elementen toevoegen:

  • Product: naam, voorraad, omschrijving en prijs
  • Reviews: het aantal sterren en het aantal beoordelingen
  • Recepten: tijdsduur en het aantal calorieën
  • Video: titel, duur, afbeelding en omschrijving
  • Persoon: naam, leeftijd, geboortedatum, woonplaats en geslacht
  • Locatie: adres, openingstijden, telefoonnummer en website

Bekijk hier een aantal voorbeelden van Structured Data in Google.  

Hoe voeg ik het toe?

De bekendste manier is via Schema.org. Op deze website staat ook duidelijk welke elementen je mag gebruiken en wat de regels daarvoor zijn. Met schema.org breng je structuur aan op je website. Je kunt het ook implementeren met behulp van microdata, RDFa en JSON-LD.

Google geeft het volgende voorbeeld van een JSON-LD snippet:

<script type=”application/ld+json”>
{
  “@context”: “https://schema.org”,
  “@type”: “Organization”,
  “url”: “http://www.example.com”,
  “name”: “Unlimited Ball Bearings Corp.”,
  “contactPoint”: {
    “@type”: “ContactPoint”,
    “telephone”: “+1-401-555-1212”,
    “contactType”: “Customer service”
  }
}
</script>

Het toevoegen van structured data is niet heel gemakkelijk, omdat je echt moet weten hoe Schema.org en JSON-LD precies werkt. Gelukkig kun je ook gebruik maken van de helper voor gestructureerde gegevensopmaak van Google. Hier vul je alle informatie en vervolgens maakt Google automatisch de HTML code voor je. Vervolgens moet je alleen zelf nog deze code toevoegen.

Meer lezen

Kleurenpsychologie: wat betekenen kleuren?

Op het gebied van design van websites zijn kleur, afbeeldingen, compositie en typografie wel een van de belangrijkste onderwerpen. Veel mensen zien...

Voice Technologie is veel meer dan een trend

Voice Technologie is inmiddels niet meer weg te denken uit het dagelijks leven. Voice Technologie zorgt voor een persoonlijke contact met technologie...

De online marketplace trends van dit jaar

Het retaillandschap bestaat allang niet meer uit alleen websites van retailers en merken. Marketplaces spelen inmiddels een belangrijke rol en nemen een...

Voordelen van dynamische zoekadvertenties

Niet iedereen is even blij met dynamische zoekadvertenties in Google Adwords en het niet geschikt voor iedere website. Voor kleine websites en...

Vier conversie optimalisatie tips voor meer omzet

Veel bezoekers hebben is uiteraard heel leuk, maar je hebt niets aan bezoekers die alleen je pagina’s bekijken. Uiteindelijk wil je dat...