Home Marketing Structured Data: wat is het?

Structured Data: wat is het?

De algoritmes van google worden steeds slimmer en blijven zich ontwikkelen in het begrijpen van complexe data. Toch begrijpt Google niet alles. Het is mogelijk om Google een handje helpen bij het begrijpen van de verbanden tussen de verschillende content op een website. Je kunt Google helpen door middel van structured data. Wat is het en hoe ziet het er uit?

Wat is Structured Data?

Met Structured Data vertel je Google wat een specifiek stukje van de website precies  betekent. Je markeert je content met een stukje code en deze code beschrijf je dus waar het voor staat.

Je kunt onder andere deze elementen toevoegen:

  • Product: naam, voorraad, omschrijving en prijs
  • Reviews: het aantal sterren en het aantal beoordelingen
  • Recepten: tijdsduur en het aantal calorieën
  • Video: titel, duur, afbeelding en omschrijving
  • Persoon: naam, leeftijd, geboortedatum, woonplaats en geslacht
  • Locatie: adres, openingstijden, telefoonnummer en website

Bekijk hier een aantal voorbeelden van Structured Data in Google.  

Hoe voeg ik het toe?

De bekendste manier is via Schema.org. Op deze website staat ook duidelijk welke elementen je mag gebruiken en wat de regels daarvoor zijn. Met schema.org breng je structuur aan op je website. Je kunt het ook implementeren met behulp van microdata, RDFa en JSON-LD.

Google geeft het volgende voorbeeld van een JSON-LD snippet:

<script type=”application/ld+json”>
{
  “@context”: “https://schema.org”,
  “@type”: “Organization”,
  “url”: “http://www.example.com”,
  “name”: “Unlimited Ball Bearings Corp.”,
  “contactPoint”: {
    “@type”: “ContactPoint”,
    “telephone”: “+1-401-555-1212”,
    “contactType”: “Customer service”
  }
}
</script>

Het toevoegen van structured data is niet heel gemakkelijk, omdat je echt moet weten hoe Schema.org en JSON-LD precies werkt. Gelukkig kun je ook gebruik maken van de helper voor gestructureerde gegevensopmaak van Google. Hier vul je alle informatie en vervolgens maakt Google automatisch de HTML code voor je. Vervolgens moet je alleen zelf nog deze code toevoegen.

Meer lezen

Vier conversie optimalisatie tips voor meer omzet

Veel bezoekers hebben is uiteraard heel leuk, maar je hebt niets aan bezoekers die alleen je pagina’s bekijken. Uiteindelijk wil je dat...

Replatformingtraject: hoe moet je het aanpakken?

Replatforming is een serieus en complex traject. Elk traject vereist een investering in tijd en middelen. Bovendien moet je je ook inzetten...

Voordelen van Headless Commerce

Simpelweg een e-commerce organisatie beginnen en een willekeurig platform aanschaffen kan allang niet meer. Consumenten willen steeds meer en verwachten de beste service. Veel traditionele...

Instagram shopping: verkopen via producttags

Producten verkopen via Instagram: vanaf nu kan het! Een link toevoegen in je bio hoeft niet meer, want je kunt nu gewoon...

Headless Commerce: nieuwe technologie

E-commerce is continue in ontwikkeling en er zijn veel discussies gaande over hoe het er in de toekomst uit komt te zien....