Home Marketing Structured Data: wat is het?

Structured Data: wat is het?

De algoritmes van google worden steeds slimmer en blijven zich ontwikkelen in het begrijpen van complexe data. Toch begrijpt Google niet alles. Het is mogelijk om Google een handje helpen bij het begrijpen van de verbanden tussen de verschillende content op een website. Je kunt Google helpen door middel van structured data. Wat is het en hoe ziet het er uit?

Wat is Structured Data?

Met Structured Data vertel je Google wat een specifiek stukje van de website precies  betekent. Je markeert je content met een stukje code en deze code beschrijf je dus waar het voor staat.

Je kunt onder andere deze elementen toevoegen:

  • Product: naam, voorraad, omschrijving en prijs
  • Reviews: het aantal sterren en het aantal beoordelingen
  • Recepten: tijdsduur en het aantal calorieën
  • Video: titel, duur, afbeelding en omschrijving
  • Persoon: naam, leeftijd, geboortedatum, woonplaats en geslacht
  • Locatie: adres, openingstijden, telefoonnummer en website

Bekijk hier een aantal voorbeelden van Structured Data in Google.  

Hoe voeg ik het toe?

De bekendste manier is via Schema.org. Op deze website staat ook duidelijk welke elementen je mag gebruiken en wat de regels daarvoor zijn. Met schema.org breng je structuur aan op je website. Je kunt het ook implementeren met behulp van microdata, RDFa en JSON-LD.

Google geeft het volgende voorbeeld van een JSON-LD snippet:

<script type=”application/ld+json”>
{
  “@context”: “https://schema.org”,
  “@type”: “Organization”,
  “url”: “http://www.example.com”,
  “name”: “Unlimited Ball Bearings Corp.”,
  “contactPoint”: {
    “@type”: “ContactPoint”,
    “telephone”: “+1-401-555-1212”,
    “contactType”: “Customer service”
  }
}
</script>

Het toevoegen van structured data is niet heel gemakkelijk, omdat je echt moet weten hoe Schema.org en JSON-LD precies werkt. Gelukkig kun je ook gebruik maken van de helper voor gestructureerde gegevensopmaak van Google. Hier vul je alle informatie en vervolgens maakt Google automatisch de HTML code voor je. Vervolgens moet je alleen zelf nog deze code toevoegen.

Meer lezen

Afscheid nemen van de ‘Gemiddelde positie’ in Google Ads

Na ruim 15 jaar trouwe dienst gaat een van de oudste metrics van Google Ads verdwijnen. De ‘gemiddelde positie’ kun je vanaf...

Wat houdt SEO precies in?

Veel bedrijven kiezen ervoor om tijd en geld te investeren in SEO. Als jij een online platform beheert, is de kans groot...

Vijf tips voor een succesvolle advertenties op YouTube

Advertenties op YouTube vertonen overeenkomsten met advertenties op andere kanalen. Toch moeten de advertenties op Youtube wel speciaal ontworpen worden voor het...

Vier tips voor het toegankelijk maken van je website

In Nederland heeft iedereen het recht om mee te doen aan de maatschappij. Het gebruiken van internet, computers en telefoons hoort hier ook bij....

Strong Customer Authentication: nieuwe online veiligheidsmaatregelen

Eerst bracht de GDPR al veel veranderingen te weeg voor webshops, maar de invoering van de Strong Customer Authentication (SCA) gaat weer...