Home Marketing Upgrade Google Analytics naar Universal Analytics

Upgrade Google Analytics naar Universal Analytics

Google is al geruime tijd bezig om zijn Google Analytics software te verbeteren en te upgraden naar Universal Analytics. Universal Analytics (UA) is uit de beta. Tijd om hier eens serieus naar te kijken. In dit artikel bespreken ken wij de belangrijkste verbeteringen en de stappen die gezet moeten worden voor de upgrade besproken.

Verbeteringen Universal Analytics

De belangrijkste reden die Google aangeeft voor deze verbeterde versie is om de veranderende klant beter te kunnen volgen. Mobile tracking en combinatie met andere apparaten volg je beter met UA.

1. Gebruikers beter volgen

In Google Analytics is het niet toegestaan om gebruikers individueel te volgen. Met UA biedt Google deze mogelijkheid wel met de Gebruikers-ID. Hiermee meet Google beter de bezoekers en koppel je makkelijk bezoeken van één gebruiker aan elkaar. Op deze manier zie je hoeveel bezoekers van het ene device (bijvoorbeeld desktop) naar een ander device schakelen (bijvoorbeeld tablet).

Je moet zelf een ID koppelen aan het Gebruikers-ID van Google. Een e-commerce of website partner kan hierbij helpen. Waarbij GA nog 4 cookies nodig had om informatie te verzamelen, gebruikt UA maar 1 cookie.

2. Meten binnen Apps en andere apparaten

Met UA volg je nu ook bezoekers op andere apparaten, naast het meten op websites, volg je ook makkelijk het bezoek op Apps (iOS en Android) en biedt Google de mogelijkheid bezoek te meten op Game consoles en informatiezuilen.

3. Betere en makkelijkere configuratie mogelijkheden

Zonder de meetcode aan te hoeven passen zijn er in UA veel meer configuratie mogelijkheden.

4. Eigen dimensies en meetwaarden toevoegen

Dimensies en meetwaarden die Google niet kent, kunnen toegevoegd worden aan de metingen. Bijvoorbeeld het merk van een product, om zo te kunnen rapporteren hoeveel pagina’s van een bepaald merk zijn getoond. Ook biedt het de mogelijkheid om data vanuit andere systemen, bijvoorbeeld CRM data, te integreren in UA. Het geslacht van de bezoeker zou op deze manier toegevoegd kunnen worden aan UA om hiermee het verschil in gedrag te kunnen analyseren tussen mannelijke en vrouwelijke bezoekers.

5. Nieuwe functionaliteit en mogelijkheden

Nieuwe functies en mogelijkheden worden door Google alleen nog maar gemaakt voor UA. Wil je gebruik maken van deze nieuwe functies, moet je overstappen naar UA. De laatste fase van de roadmap van Google laat zelfs zien dat alle profielen binnen Google Analytics moeten zijn overgezet naar UA.

Wat verandert er niet met Universal Analytics?

De interface van UA is hetzelfde gebleven. In feite is UA meer een verbetering van Google Analytics dan een hele andere nieuwe versie. Hierdoor kan iedereen die al bekend is met Google Analytics ook werken met UA. Alle instellingen worden overgenomen vanuit Google Analytics, filters, profielen, gebruikersinstellingen gaan allemaal één op één over.

Welke stappen moeten er gezet worden om over te gaan naar Universal Analaytics?

Het upgraden naar UA bestaat uit drie stappen:

  1. Upgraden van het profiel naar Universal Analaytics binnen Google Analytics
  2. Aanpassen van de meetcode op uw website
  3. Testen of alles werkt

1. Upgraden van het profiel naar Universal Analytics binnen Google Analytics

Deze stap moet altijd als eerste worden uitgevoerd. Alleen de ‘beheerder’ van het Google Analytics profiel kan dit. Let erop dat deze stap niet omkeerbaar is of ongedaan kan worden. Google rekent 24 tot 48 uur voor het uitvoeren van deze stap.

2. Aanpassen van de meetcode op uw website

Na het overzetten, pas je de meetcode op de website aan. Als u gebruik maakt van Google Tag Manager, kun je deze stap zelf uitvoeren. Anders moet je contact opnemen met de beheerder van je website of webshop. Als je nog geen gebruik maakt van Google Tag Manager, is dit een goed moment om deze nu in te voeren. Het geeft u extra flexibiliteit en mogelijkheden. Technisch gezien maakt de nieuwe UA meetcode gebruik van een andere Javascript bibliotheek dan voorheen (analytics.js in plaats van ga.js)

3. Testen

Als je dit proces eerst op een test of acceptatie omgeving kunt uitvoeren, dan heeft dat zeker de voorkeur. Controleer of je het bezoek nog steeds goed meet. Gebruik je Custom Variabelen of extra Events? Controleer deze dan ook even. Kijk met name goed naar e-commerce tracking of de orders nog goed worden gemeten en controleer de ingestelde KPI’s.

Conclusie

Met Universal Analaytics biedt Google weer extra mogelijkheden aan zijn Analytics software. Met name het kunnen volgen van gebruikers over verschillende apparaten gaat nieuwe boeiende inzichten opleveren voor online en omnichannel retailers. Ook het toevoegen van eigen meetwaarden is erg interessant.

Google dwingt zijn gebruikers om de upgrade uit te voeren en is het is geen vraag of je overstapt, maar meer de vraag wanneer. Als je nog geen gebruik maakt van een tag management systeem is dit een goed moment om dat te overwegen. De implementatie daarvan heeft wat meer voeten in de aarde, met name voor het tracken van e-commerce, maar als dat eenmaal goed is ingesteld heb je extra flexibiliteit en mogelijkheden voor het plaatsen van extra tags op uw website.

Meer lezen

De groei van marketplaces

De voortdurende groei van wereldwijde technologische supermacht Amazon heeft een enorme impact op B2C en B2B bedrijven. We lijken het in ons kikkerlandje nog...

Ecommerce & Pinterest: goede combinatie

Facebook, Linkedin, Instagram en Twitter worden als eerste social media kanalen genoemd als men het heeft over social media en e-commerce. Toch...

Het vliegwiel voor goede content op Amazon

Om succesvol te zijn op Amazon is hele goede productcontent nodig. Je moet zorgen dat het product gevonden kan worden en...

Campagnes op Amazon

Goede content is de basis voor organische vindbaarheid en conversie. Maar je kunt dit extra stimuleren door het juist inzetten van advertenties...

De rol van API’s

Je maakt als consument veel gebruik van API’s zonder dat je het door hebt en dit geldt ook voor B2B & B2C...