Advertenties op YouTube vertonen overeenkomsten met advertenties op andere kanalen. Toch moeten de advertenties op Youtube wel speciaal ontworpen worden voor het kanaal. Het is niet zo simpel als het lijkt. In dit artikel worden daarom vijf tips besproken voor een succesvolle advertentie op YouTube.
1. Trek de aandacht
De concurrentie is moordend en dan is ook nog eens de aandachtsspanne korter dan vroeger. Eerst waren dit 15 tot 20 seconden wel goed om de aandacht te trekken. Nu is dat nog maar 5 seconden. In 5 seconden moet je dus gelijk de aandacht hebben anders heeft jouw concurrent hem ingepikt. Wees creatief aan het begin en vermeld als eerste je belangrijkste boodschap. Je kunt ook iets geks of spannends doen aan het begin. Dan wek je ook de belangstelling.
2. Laat je logo zien
Laat je logo in de hele video zien. Hierdoor weet de consument direct met wie die te maken heeft en het komt ook een stuk betrouwbaarder over. Je logo hoeft niet super goed in beeld, maar hij moet wel goed zichtbaar zijn.
3. Maak ook gebruik van geluid
De meeste online video’s bevatten geluid en dat is ook echt wel een belangrijk onderdeel. Toch wordt het geluid in advertenties wel eens vergeten. Geluid is een goede toevoeging! Het versterkt namelijk de kracht van je boodschap.
4. Kies een specifieke doelgroep
Hoe relevanter je doelgroep is, hoe minder je betaalt. Als je dus de advertentie aan een specifieke groep mensen toont, word je advertentie een stuk goedkoper. Bovendien is die relevanter voor je doelgroep en dat verhoogt ook weer de kans op conversie. Je kunt targeten op locatie, interesse, geslacht, leeftijd en zoekwoorden. Je kunt dus een hele specifieke doelgroep samenstellen voor jouw advertentie.
5. Vertoon je advertentie niet constant
Het is wel makkelijk om je advertentie 24/7 aan te zetten. Toch is dit niet verstandig. Hoe groot is nou de kans dat iemand om 3u ‘s nachts een auto koopt. Er zullen altijd mensen bij zitten, maar denk niet dat het dagelijks gebeurt. Sommige producten zullen wel sneller in de nacht gekocht worden, maar misschien worden die dan weer overdag niet verkocht. Kies daarom wanneer je je advertentie wil vertonen. Stel bijvoorbeeld in dat je advertentie wordt vertoond tussen 07.00 en 22.00. Betaal je ook niet meer voor de niet-converterende klikken.