Chatbots worden steeds vaker toegepast binnen de B2B & B2C e-commerce. Deze virtuele medewerker kan eenvoudig klanten te wordt staan en maken je dienstverlening een stuk efficiƫnter. Is een chatbot wat voor jouw organisatie? Ontdek hier zes voordelen van een chatbot!
1. Elk moment beschikbaar
De chatbot is gewoon altijd beschikbaar. Hij hoeft niet te lunchen en zeker niet elke avond te gaan slapen. Met een chatbot ben je dus op elk tijdstip van de dag altijd bereikbaar.
2. Nooit meer wachten
Een chatbot kan ook meerdere mensen te gelijk hebben. Je klanten hoeven niet te wachten tot ze aan de beurt zijn.
3. Snelle leerder
Een chatbot pakt dingen snel op en kunnen zichzelf ook verbeteren. Ze leren namelijk van vorige gesprekken die opgeslagen staan in een database. Na verloop van tijd neemt dus ook het aantal fouten af.
4. Toegang tot alle informatie
Een chatbot haalt snel informatie op uit de database. Hij weet precies waar die naar zoekt en waar deze informatie te vinden is. De chatbot is hierdoor ontzettend efficiƫnt. Vaak kan die ook de informatie hartstikke snel zoeken: hij doorzoekt grote hoeveelheden data in een hele korte periode.
5. Empathisch
Vroeger waren chatbots afstandelijk en werden ze als onvriendelijk ervaren. Met dank aan AI is daar verandering in gekomen. Ze kunnen praten met klanten alsof het echte mensen zijn en ze hebben nooit last van een humeur.
6. Goedkoop
Een chatbot is misschien geen goedkope aanschaf en je moet hem eerst helemaal programmeren. Toch is het wel je geld waard. Een chatbot kan geen medewerker vervangen, maar je hebt wel minder medewerkers nodig.
Dit waren de zes voordelen van een chatbot. Je kan ook zelf een chatbot maken. In de blog van Winmagpro wordt het beschreven. Ga jij hem gebruiken binnen je organisatie?