Home Tech Voordelen van een chatbot

Voordelen van een chatbot

Chatbots worden steeds vaker toegepast binnen de B2B & B2C e-commerce. Deze virtuele medewerker kan eenvoudig klanten te wordt staan en maken je dienstverlening een stuk efficiënter. Is een chatbot wat voor jouw organisatie? Ontdek hier zes voordelen van een chatbot!

1. Elk moment beschikbaar

De chatbot is gewoon altijd beschikbaar. Hij hoeft niet te lunchen en zeker niet elke avond te gaan slapen. Met een chatbot ben je dus op elk tijdstip van de dag altijd bereikbaar.

2. Nooit meer wachten

Een chatbot kan ook meerdere mensen te gelijk hebben. Je klanten hoeven niet te wachten tot ze aan de beurt zijn.

3. Snelle leerder

Een chatbot pakt dingen snel op en kunnen zichzelf ook verbeteren. Ze leren namelijk van vorige gesprekken die opgeslagen staan in een database. Na verloop van tijd neemt dus ook het aantal fouten af.

4. Toegang tot alle informatie

Een chatbot haalt snel informatie op uit de database. Hij weet precies waar die naar zoekt en waar deze informatie te vinden is. De chatbot is hierdoor ontzettend efficiënt. Vaak kan die ook de informatie hartstikke snel zoeken: hij doorzoekt grote hoeveelheden data in een hele korte periode.

5. Empathisch

Vroeger waren chatbots afstandelijk en werden ze als onvriendelijk ervaren. Met dank aan AI is daar verandering in gekomen. Ze kunnen praten met klanten alsof het echte mensen zijn en ze hebben nooit last van een humeur.

6. Goedkoop

Een chatbot is misschien geen goedkope aanschaf en je moet hem eerst helemaal programmeren. Toch is het wel je geld waard. Een chatbot kan geen medewerker vervangen, maar je hebt wel minder medewerkers nodig.

Meer lezen

De groei van marketplaces

De voortdurende groei van wereldwijde technologische supermacht Amazon heeft een enorme impact op B2C en B2B bedrijven. We lijken het in ons kikkerlandje nog...

Ecommerce & Pinterest: goede combinatie

Facebook, Linkedin, Instagram en Twitter worden als eerste social media kanalen genoemd als men het heeft over social media en e-commerce. Toch...

Het vliegwiel voor goede content op Amazon

Om succesvol te zijn op Amazon is hele goede productcontent nodig. Je moet zorgen dat het product gevonden kan worden en...

Campagnes op Amazon

Goede content is de basis voor organische vindbaarheid en conversie. Maar je kunt dit extra stimuleren door het juist inzetten van advertenties...

De rol van API’s

Je maakt als consument veel gebruik van API’s zonder dat je het door hebt en dit geldt ook voor B2B & B2C...