Het e-commercelandschap heeft zich sterk ontwikkeld en hebben er op verschillende kanalen veranderingen plaats gevonden. Customer Journeys zijn ingewikkelder geworden en de customer journeys van het verleden passen niet meer om het huidge landschap. Desondanks zoekt elke consument nog naar inspiratie en de beste optie om hun product te kopen. Maar waar kopen Nederlandse consumenten nu online en wat kopen ze dan? In deze blog beantwoorden deze twee vragen.

Waar kopen ze producten online?

Consumenten kopen producten online op verschillende kanalen. Producten worden gekocht op online marketplaces, Amazon, websites van merken, websites van retailers of overige online kanalen. Uit het rapport Klant van de Toekomst blijkt dat 25% van de Nederlandse consumenten aankopen doet op marketplaces. Ondanks dat Amazon nog niet in Nederland zit, koopt toch 5% via Amazon. De Duitse Amazon weerhoudt ons dus niet om de producten op Amazon te kopen. Websites van merken zijn goed voor 14% van de aankopen en 18% koopt het op een website van een retailer.

Producten worden nog niet veel gekocht op Social Media en wordt vooral gebruikt als inspiratiekanaal. Ruim 27% van de Nederlanders doet er inspiratie op. Maar nu het verkopen via Social Media ook mogelijk is, zullen consumenten hier ook meer aankopen gaan doen. Social Commerce is in opkomst.

Wat kopen consumenten online?

Consumenten kopen online niet hetzelfde als offline. Je ziet echt wel een verschil in productgroepen. Maar dat is eigenlijk ook wel logisch. We kopen sowieso ook niet al onze producten bij dezelfde winkel en de customer journey van een wasmachine is heel anders dan die van een boek.

Veel Nederlanders kopen hun boodschappen bijvoorbeeld nog niet online. Op dit moment is het ongeveer 28% dat online hun boodschappen doet. Supermarkten bieden bijna al hun producten online aan en consumenten kunnen ze gemakkelijk bestellen. Toch gaat het grootste gedeelte van de Nederlanders toch nog naar de supermarkt. Ook drogisterij-artikelen en luxe goederen zie je niet veel in winkelmandje verdwijnen. Huishoudelijke artikelen, games, boeken en speelgoed schaft men juist wel vaak online aan. Kleding is de grootste categorie dat online wordt aangeschaft.