Home Technologie Blockchain: nieuwe technologie

Blockchain: nieuwe technologie

Bijna dagelijks komt de term Blockchain wel voorbij in nieuwsberichten of op andere plekken op het internet. Blockchain wordt vaak in verband gebracht met Bitcoin. Dit klopt ook wel, want het is oorspronkelijk bedacht voor deze digitale valuta. Toch is Bitcoin en Blockchain niet hetzelfde. Inmiddels wordt deze potentiële technologie niet alleen bij Bitcoin gebruikt, maar ook op een andere manier toegepast. Deze nieuwe technologie wordt gebruikt in combinatie met betaalproviders, social media en applicaties. Maar wat is het precies?

Blockchain is een nieuwe manier om data op het internet op te slaan. Voordeel van Blockhain is dat data betrouwbaar en veilig wordt opgeslagen. De data sla je op in blokken. In deze blokken staan lijsten of gegevens. Elk blok eindigt met een hash, een soort samenvatting. Vervolgens wordt in het volgende blok de hash opgenomen van het vorige blok. Hierdoor zijn deze blokken met elkaar verbonden en ontstaat er een ketting. Hier komt ook de naam blockchain vandaan: blok (block) + ketting (chain). Een blok bestaat altijd uit een hash, de gegevens en een datum en tijd. Het opnieuw genereren van een blok heet ook wel minen. Nadat een nieuw blok is gemaakt, moet alle deelnemers het nog accepteren. Zo’n deelnemer wordt ook wel een node genoemd. Hierdoor kan elke blok gecontroleerd worden.

Uitvinder

Het is dus een geweldige ingenieuze uitvinding, uitgevonden door een onbekende persoon of groep. Wel zijn ze bekend onder het pseudoneim Satoshi Nakamoto. Dit pseudoniem was actief betrokken bij de ontwikkeling van bitcoin en dus ook de eerste blockchain oprichtte. 

Openbaar of Besloten

Een blockchain is vaak openbaar en kan iedereen deelnemen. Bij deze vorm is er geen centrale autoriteit en zijn de regels voor iedereen zichtbaar, waardoor iedereen kan zien of de blokken en ketting voldoen aan alle regels. Toch zijn niet alle Blockchain openbaar. Je hebt ook een besloten variant. Bij deze vorm van blockchain kan niet iedereen zomaar een nieuw blok toevoegen of bijdragen aan het uitvoeren van transacties. 

Meer lezen

Vier conversie optimalisatie tips voor meer omzet

Veel bezoekers hebben is uiteraard heel leuk, maar je hebt niets aan bezoekers die alleen je pagina’s bekijken. Uiteindelijk wil je dat...

Replatformingtraject: hoe moet je het aanpakken?

Replatforming is een serieus en complex traject. Elk traject vereist een investering in tijd en middelen. Bovendien moet je je ook inzetten...

Voordelen van Headless Commerce

Simpelweg een e-commerce organisatie beginnen en een willekeurig platform aanschaffen kan allang niet meer. Consumenten willen steeds meer en verwachten de beste service. Veel traditionele...

Instagram shopping: verkopen via producttags

Producten verkopen via Instagram: vanaf nu kan het! Een link toevoegen in je bio hoeft niet meer, want je kunt nu gewoon...

Headless Commerce: nieuwe technologie

E-commerce is continue in ontwikkeling en er zijn veel discussies gaande over hoe het er in de toekomst uit komt te zien....