Als e-commerce manager of marketeer heb je graag zoveel mogelijk inzicht in het gedrag van bezoekers. Real-time data en bezoekersstatistieken zijn een belangrijk ijkpunt om succes te bepalen. Maar met zoveel verschillende tools in de markt is controle behouden moeilijk. We krijgen daarom vaak vragen als: Hoe kan ik meer controle krijgen over trackingcodes? Of: Hoe kan ik tags implementeren zonder tussenkomst van IT? Maak gebruik van tag management!
Voor klanten met een grote hoeveelheid trackingcodes adviseren wij Google Tag Manager, een tag management systeem. Deze gratis en zeer gebruiksvriendelijke tool geeft meer ruimte en flexibiliteit om inzichtelijk te krijgen welke marketinginspanningen het meeste rendement opleveren. In dit artikel beschrijf ik de voor- en nadelen en de stappen die je zelf kunt zetten om Google Tag Manager te gebruiken.
Voordelen:
1. Google tag Manager is gratis
2. Eenvoudig te gebruiken zonder (al te veel) technische kennis
Vanaf 1 juni 2015 zijn alle Google Tag Manager gebruikers gemigreerd naar V2. Deze versie heeft een nieuwe gebruiksvriendelijke interface. Met deze verbeteringen voeg je eenvoudiger en op een laagdrempelige manier tags (stukjes code) toe. Deze tags kunnen door de Preview & Debug mode voor gebruik getest en gepubliceerd worden.
3. Beheer alle tracking codes vanuit één centrale omgeving
Het bundelen van tags binnen Google Tag Manager heeft als voordeel dat er slechts één centrale omgeving wordt gebruikt om tags te beheren en onderhouden. Voeg eenmalig de containercode (GTM-XXXXXX) na de <body> van alle pagina’s toe. (zie hieronder voor verdere instructie). Verder plaats je geenn losse codes in de website. Doordat binnen GTM tevens wordt aangeven op welke pagina tracking codes worden afgevuurd, is het terugvinden en verplaatsen van trackingcodes ook eenvoudiger.
4. Sneller ‘time to market’ zonder de tussenkomst van een IT afdeling
Duurt het lang voordat je tags live staan? Of merk je dat er elke keer een ontwikkelaar nodig is voordat tags gebruikt kunnen worden? Gebruik Google Tag Manager! Kleine aanpassingen maak je zonder nieuwe release en tussenkomst van IT. Hierdoor hebben ontwikkelaars meer tijd om zich te concentreren op grotere projecten.
5. Standaard ingebouwde tags
Google Tag Manager biedt standaard koppelingen voor populaire producten als: Google Analytics, Double Click, Google Adwords, Clicktale, LinkedIn, Google trusted store en nog vele andere. Dit is uiterst nuttig voor managers die net beginnen met GTM en nog geen coderingservaring hebben. Met slechts een paar stukjes informatie gebruik je al codes.
Nadelen:
1. Nog een extra tool
Naast het feit dat er een extra tool geïmplementeerd dient te worden, is er ook nieuwe kennis nodig. Ondanks dat er vele video’s online staan, kost het enige tijd om de werking te begrijpen.
2. Voer als Marketeers en/of e-commerce managers zelf custom javascripts in
Met Javascript programmeer je verschillende functionaliteit die een grote impact kan hebben op de storefront. Het is daarom verstandig om containerrechten in te stellen. Hiermee kun je gebruikersrechten inrichten, zodat bepaalde users alleen tags mogen bewerken, bekijken of publiceren op containerniveau.
Een container is een bundeling van de tracking tags die gebruikt worden in een specifieke omgeving. Denk bijvoorbeeld aan analytics, conversie tags, remarketing tags in de testomgeving. Wij adviseren eerst te testen op een testomgeving voordat ze worden ingeschakeld op de productieomgeving. Zo weet je zeker dat je tags werken.
3. Afhankelijk van Google
Google Tag Manger is momenteel gratis te gebruiken, maar zoals dat ook voor andere ‘third party tools’ geldt, kan dat plotseling veranderen. Wees je hier dus wel bewust van.
4. (Nog) niet alle trackingcodes worden ondersteund
Google Tag Manager ondersteunt niet alle ingewikkelde tags zoals online chats en bepaalde A/B testing tools. Denk aan tags die veel variabelen bevatten.
Meteen zelf aan de slag?
Volg onderstaande stappen en stap over naar Google Tag Manager.
Stap 1: Inloggen of een account aanmaken
Ga naar Google Tag Manager en meld je bedrijf aan door te klikken op de button ‘Nu registreren’. Indien je niet je gegevens anoniem wilt delen voor benchmarking, schakel de checkbox uit. Tip: Gebruik hetzelfde e-mailadres als voor Google Analytics. Mocht je websites voor meerdere klanten beheren, maak dan per bedrijf een nieuw account aan.
Stap 2: Integreer de containercode na de body tag
Na het doorlopen van de stappen zie je een pop-up met daarin de containercode. Deze code plaats je in je ecommerce website of e-commerce platform direct na de <body> tag. Indien er al gebruik wordt gemaakt van Google Analytics kun je de oude code vervangen.
Stap 3. Implementeren Google Analytics via Google tag manager
In dit voorbeeld laten we zien hoe je Google Analytics via Google Tag Manager toevoegt. Klik bij ‘Tags’ op ‘New’ en geef je tag een herkenbare naam, bijvoorbeeld ‘Google Analytics’. Kies daarna bij ‘Product kiezen’ voor Google Analytics.
Kies daarna voor ‘Universal Analytics’ (aanbevolen) of ‘Klassieke Google Analytics’. Daarna dien je het tracking-ID van het gewenste Google Analytics property in te vullen. Deze vind je terug in het Analytics account. Om inzichten te krijgen in demografische- en interesserapporten en remarketing moet het vinkje ‘Functies voor display-advertenties inschakelen’ worden aangevinkt. Laat het Trackingtype op ‘Paginaweergave’ staan.
Stap 4. Meten van Formulieren, links of kliks
Nu Google Analytics is aangemaakt, kunnen er tags geïnstalleerd worden. Voeg nieuwe tags toe door te klikken op ‘Add new tag’. Klik vervolgens op ‘show more’ en kies het product ‘event listener’ en bevestig. Kies daarna een van de tag types: ‘Form Submit Listener’ (meten van formulieren), ‘Link click listener’ (meten van links) of Click listener (meten van kliks). Stel tot slot weer een regel voor de pagina'(s) waar het event wel of niet moet worden afgevuurd (Fire On) en geef de tag een unieke naam.
Conclusie
Google Tag Manager heeft z’n voor- en nadelen. Met de migratie naar de Google Tag Manager V2 is conversieoptimalisatie voor e-commerce transparanter en flexibeler. E-commerce en content managers kunnen zonder een lange doorlooptijd trackingcodes wijzigen, beheren en publiceren zonder tussenkomst van een IT afdeling. Hierdoor zijn managers zelf in staat dingen te meten en tests uit te voeren. Deze gratis en zeer gebruiksvriendelijke tool geeft meer ruimte en flexibiliteit om inzichtelijk te krijgen welke marketinginspanningen het meeste rendement opleveren.