Zero-UI

Al zolang het internet bestaat hebben we het toegankelijk gemaakt via schermen; een desktop, laptop, telefoon of tablet. Maar nu kunnen we ook op nieuwe manieren toegang krijgen tot digitale informatie. Manieren waarmee je tijd kan besparen, welke makkelijker en hanteerbaarder zijn; kortom een verbeterde gebruikerservaring door ZERO-UI.

Persoonlijke assistenten zoals Siri en Cortana hebben ons al een beetje vertrouwd gemaakt met voice-interfaces. We weten inmiddels dat zij in staat zijn om het internet te raadplegen en slimme apparaten te bedienen. Amazon Echo (Alexa), Google Home Assistant, en de lancering van Apple Home, zullen je in de toekomst verder helpen en te wennen aan de mogelijkheden van spraakherkenning binnen- en buitenshuis.

Spraakbesturing neemt de noodzaak voor omslachtige, fysieke interfaces weg. Digitale diensten worden hierdoor minder storend, belemmeren ons minder in de alledaagse bezigheden en zorgt dus voor een betere ervaring, dit heet Zero UI.

“Hé Siri, kun je het licht aandoen in de voorkamer?”

Wellicht ben je al in aanraking gekomen met Zero-UI, bijvoorbeeld door uw telefoon via spraakopdrachten het licht thuis aan te laten doen, de thermostaat hoger te zetten of uw favoriete muzieknummer af te spelen. Hoewel het nu soms onwennig voelt om tegen apparaten te praten zult u merken dat het op korte termijn steeds normaler wordt.

Wat betekent dit eigenlijk voor e-commerce, en voor je bedrijf?

De meeste zakelijke B2B e-commerce activiteiten worden nu uitgevoerd door middel van responsieve websites. Maar wat als klanten (zoals bijvoorbeeld de aanstormende jeugd, de millennials) afstappen van deze vertrouwde kanalen en een Zero-UI-ervaring willen, hoe zal je bedrijf dan aanpassen? Hoe zal bijvoorbeeld een retailer kleding gaan verkopen. Hoe gaan de Siri’s en Alexa’s je organisatie beïnvloeden?

“Alexa, bestel die rode jurk op de foto”

Een commando als “bestel die rode jurk op de foto” triggered een hele serie aan handelingen op basis van allerlei persoonlijke voorkeuren; product herkenning, zoeken van winkels , prijsvergelijkingen, bestellen met de juiste condities zoals betalingsmogelijkheden, voorraad of leveringstijd, transportkosten, kortingen, coupons, etc. Hoe zorg je als retailer, in dit voorbeeld, dat je wordt geselecteerd? De klant kan nu meer doen met minder handelingen.

Visuele ontwerpvaardigheden alleen zijn straks niet meer voldoende. Er zal straks juist meer nadruk gelegd worden op biologie, psychologie, en slimme (software) engineering. Het tijdperk van de super ontwerper lijkt hiermee aangebroken te zijn.

Ten slotte zal deze nieuwe wereld van Zero-UI zorgen voor een herziening van de back-end architectuur, persoonlijke gegevens (data), ketenintegratie, Internet of things (IoT) en organisatiestructuur. Deze zaken moeten naadloos met elkaar samenwerken om de beste, meest objectieve informatie te verstrekken via Zero-UI-apparaten. Dit landschap heeft al een naam gekregen; Democratized Data E-Comm (DDEC). Wellicht is dit voor je nu een brug te ver maar het is zeker niet te vroeg om uzelf al af te vragen wat voor impact dit op uw organisatie gaat hebben. Daarnaast is het ook niet verkeerd om dit onderwerp mee te nemen in je toekomstige investeringen.

De vraag is simpel. Bent je – en zijn je partners en leveranciers- voorbereid voor het nieuwe tijdperk van Zero UI?