Retargeting is de perfecte manier om bezoekers van jouw website gerichte advertenties te laten zien. De advertenties zijn hierdoor relevanter en de kans is groter dat iemand een product bij je koopt. Retargeting op Facebook doe je via de Facebook Pixel. De Facebook Pixel helpt bij het analyseren en verbeteren van je Facebook campagnes.
Hoe stel je hem in?
De Facebook Pixel is een pixelcode in HTML. De code wordt gegenereert in je advertentieaccount. Deze voeg je toe aan je header van de website en dan op elke pagina die je wil meten. Je kunt de pixel ook wel vergelijken met de Google Analytics code. Niet vergeten: je moet deze pixel wel vermelden in je cookie statement.
Hoe werkt de pixel?
De pixel wordt geactiveerd zodra iemand je website bezoekt of een aankoop doet. Het meten van aankopen of gebeurtenissen moet je nog wel apart instellen. Je weet nu wat de gebruiker heeft gedaan nadat die je advertentie op facebook heeft geklikt.
Aangepaste doelgroep
Je kunt de gebruiker opnieuw targeten met behulp van de aangepaste doelgroep. Je hebt drie soorten aangepaste doelgroepen:
- Klantenlijst
- Websiteverkeer
- App-activiteit
Als je bijvoorbeeld een aangepaste doelgroep in de categorie websiteverkeer kun je specifieke advertenties tonen op basis van je websitebezoekers. Zo kun je iemand die een specifiek hotel in New York op jouw website heeft bekeken, advertenties tonen met datzelfde hotel en nieuwe hotels in New York.
Uitsluiten Doelgroep
Je kunt door middel van de pixel ook Facebook doelgroep uitsluiten. Zo kun je iedereen in je advertentie uitsluiten die al een aankoop hebt gedaan. Op deze manier target je alleen mensen die ook nog niets gekocht hebben. Dit kan ook zorgen dat je advertentie beter wordt ontvangen. Niemand wil immers advertenties zien van een product dat ze al aangeschaft hebben.