De kwaliteitsscore is een van de belangrijkste statistieken in Google Adwords. Hoe hoger je score, hoe lager je CPC. De kwaliteitsscore heeft ook nog invloed op je advertentiepositie. De positie wordt berekend aan de hand van de score en de maximale CPC. Je positie wordt dus hoger als je score hoger is. Een hogere kwaliteitsscore heeft dus veel voordelen en een positieve invloed op je Google Adwords campagne! In deze blog wordt de kwaliteitsscore uitgelegd en waar je deze kunt vinden!
Wat is de kwaliteitsscore?
De kwaliteitsscore is een schatting van de kwaliteit van je zoekwoorden, landingspagina’s en advertenties. De kwaliteitsscore is een score van 1 tot 10. 1 is het slechts en zorgt dat je advertentie niet wordt vertoond. 10 is het beste en dan betaal je dus ook het minste. Uiteindelijk is een score van 7 t/m 10 wat je wil.
Deze drie factoren hebben invloed:
- Ervaring op bestemmingspagina
- Advertentierelevantie
- Verwachte CTR
Elke factor kan een van deze drie statussen hebben:
- Hoger dan gemiddeld
- Gemiddeld
- Lager dan gemiddeld.
Zo wordt het berekend:
Hoger dan gemiddeld + hoger dan gemiddeld + hoger dan gemiddeld = 10/10
Hoger dan gemiddeld + hoger dan gemiddeld + gemiddeld = 8/10
Lager dan gemiddeld + hoger dan gemiddeld + gemiddeld = 5/10
Lager dan gemiddeld + lager dan gemiddeld + lager dan gemiddeld = 1/10
Lager dan gemiddeld betekent dat je dus nog veel kan optimaliseren aan een van deze drie factoren. Bij gemiddeld is het niet problematisch en bij hoger dan gemiddeld hoef je niets meer aan te passen.
Waar vind je het?
Je vind het in Google Adwords onder het tab zoekwoorden. Zie je deze er niet bij staan? Dan kun je via kolommen de kwaliteitsscore toevoegen. Je klikt op kolommen en dan op aanpassen. Vervolgens voeg je de kwaliteitsscores toe en sla je deze aangepaste kolom op. Nu krijg je de score als het goed is wel te zien!