Na ruim 15 jaar trouwe dienst gaat een van de oudste metrics van Google Ads verdwijnen. De ‘gemiddelde positie’ kun je vanaf eind september dit jaar niet mee gebruiken. Google heeft besloten deze metrics te verwijderen, omdat het geen toevoegde waarde meer heeft. Deze statistiek gaf aan op welke positie je advertentie in de zoekresultaten werd vertoond. Zo kon je dus nagaan hoe jouw advertentie zich verhoudt tot alle andere advertenties. Als je advertentie 50% van de tijd op nummer 1 stond en 50% van de tijd op nummer 2, dan was je gemiddelde positie 1,5. Als je de enige adverteerder was op het zoekwoord, dan heb je altijd een gemiddelde positie van 1. Ter vervanging van deze metrics heeft Google vorig jaar nieuwe metrics geïntroduceerd. Je kunt vanaf nu gebruik maken van vertoningspercentage voor de toppositie in het zoeknetwerk en vertoningspercentage voor de absolute toppositie in het zoeknetwerk.

1. Vertoningspercentage voor de toppositie in het zoeknetwerk

De toppositie is de positie boven de organische zoekresultaten. Bovenaan worden meestal 2 of 3 advertenties getoond. Het vertoningspercentage voor de toppositie in het zoeknetwerk is het percentage dat de advertentie helemaal bovenaan wordt vertoond. Afgekort heet deze metrics in Google Ads Verton. (top) %. Je berekent deze metrics door het aantal vertoningen op de toppositie te delen door het aantal vertoningen.

Verton. (top) % = vertoningen op de toppositie / vertoningen

2. Vertoningspercentage voor de absolute toppositie in het zoeknetwerk

De absolute toppositie is de allereerste advertentie bovenaan de organische zoekresultaten. Met de absolute toppositie sta je dus echt direct onder de zoekbalk. Het Vertoningspercentage voor de absolute toppositie in het zoeknetwerk is het percentage dat je advertentie echt helemaal bovenaan staat. Afgekort heet deze metrics in Google Ads nu Verton. (abs. top) %. Je berekent deze metrics door het aantal vertoningen op de absolute toppositie te delen door het aantal vertoningen.

Verton. (abs. top) % = vertoningen op de absolute toppositie / vertoningen

Deze nieuwe metrics geven je inzicht in de positie van je advertenties op de zoekresultatenpagina en kun je bepalen of je advertenties een toppositie of absolute toppositie behalen. Ook kun je deze gebruiken om de wijzigingen in de CTR of conversie te begrijpen en kun je je Google ads campagne optimaliseren. Deze metrics zijn wel anders dan de gemiddelde positie. De gemiddelde positie gaf de volgorde in vergelijking met andere advertenties weer, maar deze nieuwe metrics geven de daadwerkelijke posities van je advertenties weer.  Je kunt ook nog deze metrics gebruiken om je prestaties te bekijken:

  • Verloren vertoningspercentage voor de absolute toppositie in zoeknetwerk (budget) 
  • Verloren vertoningspercentage voor de toppositie in zoeknetwerk (budget) 
  • Verloren vertoningspercentage voor de absolute toppositie (positie)
  • Verloren vertoningspercentage voor de toppositie in zoeknetwerk (positie)