Stel je voor: je hebt een webshop en je bent op zoek naar een nieuwe klantenservicemedewerker. Sarah solliciteert en beschrijft de volgende aspecten in haar sollicitatiebrief:
- Sarah is elke dag in de week beschikbaar
- Ze hoeft eigenlijk geen salaris en een werkplek is ook niet noodzakelijk
- Sarah spreekt naast Nederlands ook Engels, Duits, Frans, Chinees, Pools en Japans
- Ze weet altijd wat ze moet zeggen en ze raakt nooit wat kwijt
Klinkt geweldig. Ze mag zo bij ieder bedrijf aan de slag! Sarah is alleen geen echte medewerker, Sarah is een chatbot. Maar wat is een chatbot, hoe werkt het en wat kan die voor een bedrijf betekenen?
Wat is een chatbot?
Een chatbot is een virtuele assistent. Je kunt het zien als een geautomatiseerde gesprekspartner. Het woord chatbot is een samenvoeging van de woorden chat en robot, oftewel een robot die kan chatten. Ze worden steeds vaker gebruikt op ecommerce sites, platformen, social media of in programma’s zoals Skype, Yahoo en Slack.
Hoe werkt het?
Chatbots kunnen niet zomaar gaan praten. Chatbots zijn uitgerust met Natural Language Processing (NLP). In het Nederlands heet dit ook wel Computationele Taalkunde. NLP zet menselijke taal om in computertaal. Zonder NLP is er geen interactie mogelijk. Daarnaast heeft een chatbot ook een interface nodig. Deze interface zorgt ervoor dat de robot kan gaan praten. Hij heeft dus beide nodig.
Wat kan die voor een bedrijf betekenen?
Een chatbot kan verschillende soorten vragen beantwoorden of opdrachten uitvoeren. Je kunt hem een simpele opdracht geven, maar hij schrikt ook niet van een complexere taak. Een voorbeeld van een eenvoudige opdracht is het blokkeren van een creditcard. Het reserveren van een hotelkamer behoort tot de complexere opdrachten. Een chatbot is geschikt voor B2B & B2C.