Home Marketing Kwaliteitsscores in Google Adwords

Kwaliteitsscores in Google Adwords

De kwaliteitsscore is een van de belangrijkste statistieken in Google Adwords. Hoe hoger je score, hoe lager je CPC. De kwaliteitsscore heeft ook nog invloed op je advertentiepositie. De positie wordt berekend aan de hand van de kwaliteitsscore en de maximale CPC. Je positie wordt dus hoger als je score hoger is. Een hogere kwaliteitsscore heeft dus veel voordelen en een positieve invloed op je Google Adwords campagne! In deze blog wordt de kwaliteitsscore uitgelegd en waar je deze kunt vinden!

Wat is de kwaliteitsscore?

De kwaliteitsscore is een schatting van de kwaliteit van je zoekwoorden, landingspagina’s en advertenties. De kwaliteitsscore is een score van 1 tot 10. 1 is het slechts en zorgt dat je advertentie niet wordt vertoond. 10 is het beste en dan betaal je dus ook het minste. Uiteindelijk is een score van 7 t/m 10 wat je wil.

Deze drie factoren hebben invloed:

  • Ervaring op bestemmingspagina
  • Advertentierelevantie
  • Verwachte CTR

Elke factor kan een van deze drie statussen hebben:

  • Hoger dan gemiddeld
  • Gemiddeld
  • Lager dan gemiddeld.

Zo wordt het berekend:

Hoger dan gemiddeld + hoger dan gemiddeld + hoger dan gemiddeld  = 10/10
Hoger dan gemiddeld + hoger dan gemiddeld + gemiddeld  = 8/10

Lager dan gemiddeld + hoger dan gemiddeld + gemiddeld = 5/10
Lager dan gemiddeld + lager dan gemiddeld + lager dan gemiddeld = 1/10

Lager dan gemiddeld betekent dat je dus nog veel kan optimaliseren aan een van deze drie factoren. Bij gemiddeld is het niet problematisch en bij hoger dan gemiddeld hoef je niets meer aan te passen.

Waar vind je de kwaliteitsscore?

Je vind de kwaliteitsscore in Google Adwords onder het tab zoekwoorden. Zie je deze er niet bij staan? Dan kun je via kolommen de kwaliteitsscore toevoegen. Je klikt op kolommen en dan op aanpassen. Vervolgens voeg je de kwaliteitsscores toe en sla je deze aangepaste kolom op. Nu krijg je de kwaliteitsscore als het goed is wel te zien!

Meer lezen

De groei van marketplaces

De voortdurende groei van wereldwijde technologische supermacht Amazon heeft een enorme impact op B2C en B2B bedrijven. We lijken het in ons kikkerlandje nog...

Ecommerce & Pinterest: goede combinatie

Facebook, Linkedin, Instagram en Twitter worden als eerste social media kanalen genoemd als men het heeft over social media en e-commerce. Toch...

Het vliegwiel voor goede content op Amazon

Om succesvol te zijn op Amazon is hele goede productcontent nodig. Je moet zorgen dat het product gevonden kan worden en...

Campagnes op Amazon

Goede content is de basis voor organische vindbaarheid en conversie. Maar je kunt dit extra stimuleren door het juist inzetten van advertenties...

Vijf tips voor het schrijven van een blog

Een blog schrijven lijkt heel eenvoudig, maar dat is het dus totaal niet. Een blog schrijven kan veel moeite kosten en is voor...