Home Marketing Vijf tips voor het schrijven van een blog

Vijf tips voor het schrijven van een blog

Een blog schrijven lijkt heel eenvoudig, maar dat is het dus totaal niet. Een blog schrijven kan veel moeite kosten en is voor veel mensen tijdrovend. Vaak zit je uren te schrijven en resulteert dit in slechts enkele likes en reacties. Veel mensen vragen zich daarom ook af waarom ze het doen en of het echt een toevoeging is. Uiteindelijk is het schrijven van een blog en het bijhouden zeker wel een goede toevoeging! Het is een belangrijk onderdeel van je content marketing strategie. In deze blog vind je vijf tips voor het schrijven van een blog. Hopelijk kost het schrijven van een blog dan net even wat minder tijd.

1. Maak gebruik van een duidelijke strategie

Voor wie schrijf je het blog? Waar gaat je blog over? Wat wil je bereiken met je doel? Wie zijn je concurrenten? Stel jezelf al deze vragen en je hebt gelijk een duidelijkere richting voor je blog. Vooral het doel en het onderwerp moet je vooraf duidelijk hebben.

2. Zorg dat er een probleem centraal staat

In een boek staat ook altijd een probleem centraal. Dit zorgt voor een spanning en zorgt ervoor dat je wil weten hoe het probleem wordt opgelost. Dit geldt dus bij blogs ook. Als de blog nergens overgaat, dan ga je het ook niet lezen.

3. Gebruik geen suffe woorden

Veel blogs zijn ontzettend onpersoonlijk of saai om te lezen. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door suffe woorden. Worden zoals toch, dus, vaak, meestal en eigenlijk kun je in de meeste gevallen wel weglaten. Zullen, kunnen, worden, moeten, willen en gaan zijn ook eigenlijk heel suf. De zin wordt hierdoor passief. Actieve zinnen lezen fijner en hebben een positieve invloed. 

4. Gebruik feiten

Het is absoluut niet verkeerd om je eigen mening terug te laten komen in je blog, maar onderbouw het dan wel met feiten. Het wordt sowieso aangeraden om je blog voorzien van feiten en cijfers. Vooral bij B2B blogs is dit belangrijk.

5. Kies niet alleen voor tekst

Een blog kan uitsluitend bestaan uit woorden, maar over het algemeen waarderen lezers een afwisseling tussen afbeeldingen/video’s en tekst. Dit maakt de tekst makkelijker leesbaar en aantrekkelijker. Maar voeg geen afbeeldingen toe omdat het moet. Ze moeten wel echt een toevoeging zijn.  

Meer lezen

Vier conversie optimalisatie tips voor meer omzet

Veel bezoekers hebben is uiteraard heel leuk, maar je hebt niets aan bezoekers die alleen je pagina’s bekijken. Uiteindelijk wil je dat...

Replatformingtraject: hoe moet je het aanpakken?

Replatforming is een serieus en complex traject. Elk traject vereist een investering in tijd en middelen. Bovendien moet je je ook inzetten...

Voordelen van Headless Commerce

Simpelweg een e-commerce organisatie beginnen en een willekeurig platform aanschaffen kan allang niet meer. Consumenten willen steeds meer en verwachten de beste service. Veel traditionele...

Instagram shopping: verkopen via producttags

Producten verkopen via Instagram: vanaf nu kan het! Een link toevoegen in je bio hoeft niet meer, want je kunt nu gewoon...

Headless Commerce: nieuwe technologie

E-commerce is continue in ontwikkeling en er zijn veel discussies gaande over hoe het er in de toekomst uit komt te zien....