Home Marketing Vijf tips voor het schrijven van een blog

Vijf tips voor het schrijven van een blog

Een blog schrijven lijkt heel eenvoudig, maar dat is het dus totaal niet. Een blog schrijven kan veel moeite kosten en is voor veel mensen tijdrovend. Vaak zit je uren te schrijven en resulteert dit in slechts enkele likes en reacties. Veel mensen vragen zich daarom ook af waarom ze het doen en of het echt een toevoeging is. Uiteindelijk is het schrijven van een blog en het bijhouden zeker wel een goede toevoeging! Het is een belangrijk onderdeel van je content marketing strategie. In deze blog vind je vijf tips voor het schrijven van een blog. Hopelijk kost het schrijven van een blog dan net even wat minder tijd.

1. Maak gebruik van een duidelijke strategie

Voor wie schrijf je het blog? Waar gaat je blog over? Wat wil je bereiken met je doel? Wie zijn je concurrenten? Stel jezelf al deze vragen en je hebt gelijk een duidelijkere richting voor je blog. Vooral het doel en het onderwerp moet je vooraf duidelijk hebben.

2. Zorg dat er een probleem centraal staat

In een boek staat ook altijd een probleem centraal. Dit zorgt voor een spanning en zorgt ervoor dat je wil weten hoe het probleem wordt opgelost. Dit geldt dus bij blogs ook. Als de blog nergens overgaat, dan ga je het ook niet lezen.

3. Gebruik geen suffe woorden

Veel blogs zijn ontzettend onpersoonlijk of saai om te lezen. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door suffe woorden. Worden zoals toch, dus, vaak, meestal en eigenlijk kun je in de meeste gevallen wel weglaten. Zullen, kunnen, worden, moeten, willen en gaan zijn ook eigenlijk heel suf. De zin wordt hierdoor passief. Actieve zinnen lezen fijner en hebben een positieve invloed. 

4. Gebruik feiten

Het is absoluut niet verkeerd om je eigen mening terug te laten komen in je blog, maar onderbouw het dan wel met feiten. Het wordt sowieso aangeraden om je blog voorzien van feiten en cijfers. Vooral bij B2B blogs is dit belangrijk.

5. Kies niet alleen voor tekst

Een blog kan uitsluitend bestaan uit woorden, maar over het algemeen waarderen lezers een afwisseling tussen afbeeldingen/video’s en tekst. Dit maakt de tekst makkelijker leesbaar en aantrekkelijker. Maar voeg geen afbeeldingen toe omdat het moet. Ze moeten wel echt een toevoeging zijn.  

Meer lezen

Waar en wat kopen Nederlandse consumenten online?

Het e-commercelandschap heeft zich sterk ontwikkeld en hebben er op verschillende kanalen veranderingen plaats gevonden. Customer Journeys zijn ingewikkelder geworden en de...

Producten verkopen via Social Media

Sinds een korte tijd is het mogelijk om in de Verenigde Staten producten te verkopen via Social Media. Op dit moment is deze...

Voorbeelden Structured Data in Google

Structured Data in Google: je ziet het steeds vaker voorbij komen. Het is de ideale manier om Google te helpen bij het...

Slimme apparaten in je huishouden

Internet of Things heeft ervoor gezorgd dat simpele producten een nieuw leven krijgen door zich slim te kunnen gedragen. In de afgelopen...

Structured Data: wat is het?

De algoritmes van google worden steeds slimmer en blijven zich ontwikkelen in het begrijpen van complexe data. Toch begrijpt Google niet alles....