heilige_graal_pim

De heilige graal: PIM

Product Informatie Management (PIM) wordt vandaag de dag gezien als belangrijk middel om product informatie zowel online als offline te verrijken. In sommige bedrijfstakken heeft het inmiddels een mythische status, de heilige graal die alle problemen oplost. Bij andere wordt het vooral gezien als een extra kostenpost.

Verandering van de markt

Van oudsher wordt productkennis op de klant overgedragen door de verkoper, die alle bijzonderheden van een product liet zien. Maar de komst van internet heeft dit model totaal veranderd. Aan de ene kant is een fysieke verkoper te duur, aan de andere kant geeft internet snel informatie over een product.

Het is fascinerend om te zien dat bedrijven dit feilloos doorhebben. De transitie wordt slechts door een beperkt aantal bedrijven helemaal voltooid. De meeste blijven op de helft steken en zien de transitie eerder als een bezuiniging dan een verandering van de markt. Hierdoor wordt de verkoper wegbezuinigd, maar wordt de besparing niet gebruikt om te transformeren.

Het resultaat is een matige online vertegenwoordiging van een product. Vreemd, want het product is “de reden van bestaan”. Zonder product – of dat nu fysiek is of een service – wordt er geen omzet gedraaid. Het is dan ook geen verrassing dat veel bedrijven internet als bedreiging zien in plaats van een nieuwe kans.

Bedrijven die de online vertegenwoordiging proberen te verbeteren, stranden vaak door de complexiteit van data. Een enkele website kan nog wel beheerd worden, maar zodra omnichannelling om de hoek komt kijken, blijkt productdata uit te groeien tot een onbeheersbaar proces.

Wat kan PIM voor u betekenen?
Wat te doen als er 100 toeleveranciers zijn, die hun data digitaal aanbieden? En als er vijf verschillende kanalen in 20 talen bediend moeten worden?…..dan rest er slechts één optie: PIM.

Bedrijven die de transitie hebben afgerond, beheren en ontsluiten hun productdata. Dat gebeurt via een systeem waar data centraal wordt opgeslagen en vervolgens gedistribueerd wordt naar de omliggende systemen. Het coördineert de import van productdata en bewaakt de kwaliteit van de online productvertegenwoordiging. Zijn de afbeeldingen aanwezig en in het goede formaat? Zijn de minimale velden ingevuld? Zijn er wijzigingen opgetreden ten opzichte van de voorgaande datastromen?

Product Informatie Management of Master Data Management systemen worden van oudsher ingezet voor grotere bedrijven met veel data en zijn kostbaar. De ontwikkeling staat niet stil; inmiddels zijn er meerdere betaalbare systemen te koop. Er is zelfs open source beschikbaar.

Kortom, PIM is toegankelijk voor iedereen.

Gepubliceerd door

Tim Bosch

Eperium is sinds november 2016 Salmon geworden, een WPP bedrijf. Al sinds 1989 stelt E-commerce specialist Salmon klanten in staat om het maximale resultaat te halen uit E-commerce. Salmon is Intershop Platinum Partner en adviseert onder andere over strategie en conversiemarketing. Ook zorgen we voor technische implementaties en nemen we projectmanagement uit handen. We gebruiken hiervoor bewezen software van Intershop, IBM en Informatica, waarop meerdere professionele webwinkels kunnen draaien. Dat doen we met onze gepassioneerde medewerkers, vanuit onze vestigingen in Nederland (Weesp), UK, China en India (New-Delhi). Meer informatie is te lezen op: www.salmon.coml.