Tracking codes Google Tag Manager

Google Tag Manager: Meer controle over trackingcodes

Als e-commerce manager of marketeer heb je graag zoveel mogelijk inzicht in het gedrag van bezoekers. Real-time data en bezoekersstatistieken zijn een belangrijk ijkpunt om succes te bepalen. Maar met zoveel verschillende tools in de markt is het lastig om controle te behouden. We krijgen daarom vaak vragen als: Hoe kan ik meer controle krijgen over trackingcodes? Of: Hoe kan ik tags implementeren zonder tussenkomst van IT? Voor klanten met een grote hoeveelheid trackingcodes adviseren wij Google Tag Manager. Deze gratis en zeer gebruiksvriendelijke tool geeft meer ruimte en flexibiliteit om inzichtelijk te krijgen welke marketinginspanningen het meeste rendement opleveren.

In dit artikel beschrijf ik de voor- en nadelen en de stappen die je zelf kunt zetten om Google Tag Manager te gebruiken.

Voordelen:

  • Na registratie is Google tag Manager gratis te gebruiken.
  • Eenvoudig te gebruiken zonder (al te veel) technische kennis. Vanaf 1 juni 2015 zijn alle Google Tag Manager gebruikers gemigreerd naar V2. In deze versie zijn diverse verbeteringen doorgevoerd met in het bijzonder een nieuwe gebruiksvriendelijke interface. Met deze verbeteringen is het eenvoudiger geworden om op een laagdrempelige manier tags (stukjes code) toe te voegen. Deze tags kunnen door de Preview & Debug mode voor gebruik getest en gepubliceerd worden.
  • Beheer alle tracking codes vanuit één centrale omgeving. Het bundelen van tags binnen Google Tag Manager heeft als voordeel dat er slechts één centrale omgeving wordt gebruikt om tags te beheren en onderhouden. Door eenmalig de containercode (GTM-XXXXXX) na de <body> van alle pagina’s toe te voegen (zie hieronder voor verdere instructie), hoeven er geen losse codes in de website geplaatst te worden. Doordat binnen GTM tevens kan worden aangeven op welke pagina tracking codes worden afgevuurd, is het terugvinden en verplaatsen van trackingcodes ook eenvoudiger.
  • Sneller ‘time to market’ zonder de tussenkomst van een IT afdeling. Herken je het probleem dat er lang moet worden gewacht voordat tags live staan? Of merk je dat er elke keer een ontwikkelaar nodig is voordat tags gebruikt kunnen worden? Dan is het verstandig om Google Tag Manager te gebruiken. Kleine aanpassingen kunnen worden gemaakt zonder nieuwe release en tussenkomst van IT. Hierdoor hebben ontwikkelaars meer tijd om zich te concentreren op grotere projecten.
  • Standaard ingebouwde tags. Google Tag Manager biedt standaard koppelingen voor populaire producten als: Google Analytics, Double Click, Google Adwords, Clicktale, Linked In, Google trusted store en nog vele andere. Dit is uiterst nuttig voor managers die net beginnen met GTM en nog geen coderingservaring hebben. Met slechts een paar stukjes informatie kunnen codes al worden gebruikt.Nadelen:
  • Extra tool die beheerd moet worden. Naast het feit dat er een extra tool geïmplementeerd dient te worden, is er ook nieuwe kennis nodig. Ondanks dat er vele video’s online staan kost het enige tijd om de werking te begrijpen.
  • Marketeers en/of e-commerce managers kunnen zelf custom javascripts invoeren. Met Javascript kan er verschillende functionaliteit geprogrammeerd worden die een grote impact kan hebben op de storefront. Het is daarom verstandig om containerrechten in te stellen. Hiermee kun je gebruikersrechten inrichten zodat bepaalde users alleen tags mogen bewerken, bekijken of publiceren op containerniveau. Een container is een bundeling van de tracking tags die gebruikt worden in een specifieke omgeving. Denk bijvoorbeeld aan analytics, conversie tags, remarketing tags in de testomgeving. Om er zeker van te zijn dat tags werken adviseren we om tags eerst te testen op een testomgeving voordat ze worden ingeschakeld op de productieomgeving.
  • Afhankelijk van Google. Google Tag Manger is momenteel gratis te gebruiken, maar zoals dat ook voor andere ‘third party tools’ geldt, kan dat plotseling veranderen. Wees je hier dus wel bewust van.
  • (Nog) niet alle trackingcodes worden ondersteund. Ingewikkelde tags zoals online chats en bepaalde A/B testing tools worden niet ondersteund. Denk aan tags die veel variabelen bevatten.

Meteen zelf aan de slag?
Door onderstaande stappen te volgen kun je zelf over naar Google Tag Manager.

Stap 1: Inloggen of een account aanmaken
Ga naar Google Tag Manager en meld je bedrijf aan door te klikken op de button ‘Nu registreren’. Indien je niet je gegevens anoniem wilt delen voor benchmarking, schakel de checkbox uit. Tip: Gebruik hetzelfde e-mailadres als voor Google Analytics. Mocht je websites voor meerdere klanten beheren, maak dan per bedrijf een nieuw account aan.

Google Tag Manager aanmaken
Stap 2: Integreer de containercode na de body tag
Je krijgt na het doorlopen van de stappen een pop-up te zien met daarin de containercode. Deze code dient geplaatst te worden in je website of e-commerce platform direct na de <body> tag. Indien er al gebruik wordt gemaakt van Google Analytics kun je de oude code vervangen.

Google trackingcode
Stap 3. Implementeren Google Analytics via Google tag manager
In dit voorbeeld laten we zien hoe je Google Analytics via Google Tag Manager toevoegt. Klik bij ‘Tags’ op ‘New’ en geef je tag een herkenbare naam, bijvoorbeeld ‘Google Analytics’. Kies daarna bij ‘Product kiezen’ voor Google Analytics.
Producten Google Tag Manager

Kies daarna voor ‘Universal Analytics’ (aanbevolen) of ‘Klassieke Google Analytics’. Daarna dien je het tracking-ID van het gewenste Google Analytics property in te vullen. Deze is terug te vinden in het Analytics account. Om inzichten te krijgen in demografische- en interesserapporten en remarketing moet het vinkje ‘Functies voor display-advertenties inschakelen’ worden aangevinkt. Laat het Trackingtype op ‘Paginaweergave’ staan.
Triggers

Stap 4. Meten van Formulieren, links of kliks
Nu Google Analytics is aangemaakt, kunnen er tags geïnstalleerd worden. Voeg nieuwe tags toe door te klikken op ‘Add new tag’. Klik vervolgens op ‘show more’ en kies het product ‘event listener’ en bevestig. Kies daarna een van de tag types: ‘Form Submit Listener’ (meten van formulieren), ‘Link click listener’ (meten van links) of Click listener (meten van kliks). Stel tot slot weer een regel voor de pagina'(s) waar het event wel of niet moet worden afgevuurd (Fire On) en geef de tag een unieke naam.

Analytics tag manager

Conclusie
Er zijn zowel voor- als nadelen te noemen voor Google Tag Manager. Met de migratie naar de Google Tag Manager V2 is conversieoptimalisatie voor e-commerce transparanter en flexibeler geworden. E-commerce en content managers kunnen zonder een lange doorlooptijd trackingcodes wijzigen, beheren en publiceren zonder tussenkomst van een IT afdeling. Hierdoor zijn managers zelf in staat dingen te meten en tests uit te voeren. Deze gratis en zeer gebruiksvriendelijke tool geeft meer ruimte en flexibiliteit om inzichtelijk te krijgen welke marketinginspanningen het meeste rendement opleveren.

Maak jij al gebruik van Google Tag Manager? Maar kan jouw GTM account nog een efficiëntieslag gebruiken? Neem vrijblijvend contact op met een van onze experts.

Gepubliceerd door

Tim Bosch

Eperium is sinds november 2016 Salmon geworden, een WPP bedrijf. Al sinds 1989 stelt E-commerce specialist Salmon klanten in staat om het maximale resultaat te halen uit E-commerce. Salmon is Intershop Platinum Partner en adviseert onder andere over strategie en conversiemarketing. Ook zorgen we voor technische implementaties en nemen we projectmanagement uit handen. We gebruiken hiervoor bewezen software van Intershop, IBM en Informatica, waarop meerdere professionele webwinkels kunnen draaien. Dat doen we met onze gepassioneerde medewerkers, vanuit onze vestigingen in Nederland (Weesp), UK, China en India (New-Delhi). Meer informatie is te lezen op: www.salmon.coml.