Veel bedrijven kiezen ervoor om tijd en geld te investeren in SEO. Als jij een online platform beheert, is de kans groot dat je de term meerdere keren voorbij hebt zien komen, maar wat houdt het nu precies in? SEO is een afkorting voor Search Engine Optimization. In Nederland wordt Search Engine Optimization vaak zoekmachine optimalisatie genoemd, maar de Engelse term is ook hier gebruikelijk. Search Engine Optimization technieken hebben één doel; je website of webshop beter vindbaar maken in de zoekmachines.

Voor een online platform zijn zoekmachines zoals Google van groot belang. Een website zal niet snel per ongeluk gevonden worden. Pas nadat mensen van het bestaan van je website afweten, zal je website bezoekers krijgen. De meeste mensen maken gebruik van een zoekmachine als ze op zoek zijn naar een bepaald soort website. Tegenwoordig maakt de gemiddelde consument zelfs dagelijks gebruik van Google. Als online ondernemer is het daarom essentieel om vindbaar te zijn op Google en vergelijkbare zoekmachines. Dit leidt tot hogere bezoekersaantallen en in veel gevallen ook tot een hogere omzet.

Hoe werkt SEO?

Er zijn veel verschillende manieren waarop Search Engine Optimization toegepast kan worden. Google heeft een uitgebreid algoritme en er zijn honderden factoren die bepalen wat voor positie een bepaalde website in de zoekresultaten heeft. Door één van deze factoren te beïnvloeden, kan een website al beter vindbaar worden. Echter, is SEO voor Google het meest effectief als je meerdere technieken toepast. Hetzelfde geldt ook voor andere zoekmachines, er worden meerdere factoren gebruikt om de waarde van een website te beoordelen.

Door middel van SEO marketing kun je dus bepaalde factoren beïnvloeden, zodat je website beter scoort in de zoekmachines. Een belangrijke factor is bijvoorbeeld de content op de website. Het verbeteren van de content op de website is een on-page techniek. Deze techniek pas je namelijk op de website of webshop zelf toe. Er zijn echter ook externe factoren, zoals het aantal linkverwijzingen naar je platform vanaf andere websites. Wanneer dergelijke factoren verbeterd worden, wordt er gebruik gemaakt van off-page technieken.

On-page technieken

Zoekmachines maken gebruik van zogenaamde crawlers om het web te verkennen. Deze crawlers brengen je website dus in kaart. Zodra een crawler op je website terecht komt, wordt je website geanalyseerd. Om te beginnen is het belangrijk dat je website de juiste structuur heeft. Een goede sitemap zorgt ervoor dat de crawler in staat is om de website goed te scannen. De juiste paginastructuur is van belang omdat dit het navigeren van de website gemakkelijker maakt. Dit is belangrijk voor de bezoekers van je website en dus ook voor Google.

Content

Een andere effectieve on-page SEO techniek is het verbeteren van de content op de website. Content is voor Google van groot belang. De gebruikers van een zoekmachine zijn doorgaans namelijk op zoek naar informatie. Content moet aan verschillende eisen voldoen om als goede content gezien te worden. Om te scoren op bepaalde zoektermen, zal de zoekterm ook als sleutelwoord in de tekst verwerkt moeten worden. Vooraf kan er een zoekwoorden onderzoek uitgevoerd worden, zodat er bekend is op welke zoekwoorden er gefocust moet worden.

Het schrijven van professionele content kun je het beste aan een expert overlaten. De content moet immers van hoge kwaliteit zijn. Bovendien heb je voldoende SEO kennis nodig om SEO-geoptimaliseerde content te schrijven. Wanneer je het schrijven van de content door een ervaren copywriter laat verzorgen, kun je er zeker van zijn dat de content interessant en correct is. Het is overigens wel van belang dat je specifiek voor een SEO-copywriter kiest. Op deze manier kun je er zeker van zijn dat de teksten tot een betere vindbaarheid zullen leiden.

Off-page technieken

Een voorbeeld van een veel gebruikte off-page techniek is linkbuilding. Dit is een techniek waarbij er linkverwijzingen naar je platform worden gecreëerd. Voldoende kwalitatieve linkverwijzingen leiden tot een betere positie in Google. Een linkverwijzing naar je website betekent in de meeste gevallen dat je website toegevoegde waarde heeft voor een ander. Om deze reden zijn linkverwijzingen een belangrijke factor geworden voor het algoritme van Google. Toch is lang niet iedere linkverwijzing evenveel waard. Het is bijvoorbeeld erg belangrijk dat de website waar de verwijzing vandaan komt ook van hoge kwaliteit is. Bovendien zal het merendeel van de linkverwijzingen ook vanaf relevante sites moeten komen.

SEO zelf doen of uitbesteden?

Het is over het algemeen het beste om de SEO uit te besteden aan een professioneel bedrijf. Zonder enige SEO kennis is het namelijk erg lastig om de technieken op de juiste manier uit te voeren. Bovendien heb je ook de juiste middelen nodig. In het geval van linkbuilding is het bijvoorbeeld van belang dat je een groot netwerk hebt. Om er zeker van te zijn dat SEO op de juiste manier wordt toegepast, kun je dus het beste een professioneel bedrijf inschakelen. Wees er echter wel van bewust dat SEO expert geen beschermde titel is. Er zijn tientallen verschillende bedrijven die SEO aanbieden, maar lang niet ieder bedrijf behaalt dezelfde resultaten.

Het grootste risico dat je loopt met SEO is dat het marketingbureau gebruik maakt van black hat technieken. Dit zijn technieken die niet toegestaan zijn door Google. Wanneer deze technieken gebruikt worden, kan Google dit bestraffen door je website een Google penalty te geven. Of je wél of geen gebruik wilt maken van black hat technieken is een belangrijke overweging. Kies je ervoor om dit wél te doen? Ook in dit geval is het belangrijk dat je het juiste bedrijf inschakelt. Met verouderde black hat technieken loop je namelijk een veel groter risico dat je een Google penalty krijgt.

Een geschikt marketingbureau

Ben je nog op zoek naar een geschikt marketingbureau? In dit geval is het een goed idee om verschillende marketingbureaus met elkaar te vergelijken. Aan de hand van de website van het marketingbureau kun je het bedrijf vaak al beoordelen op betrouwbaarheid. Is de website gevuld met grammatica- en spelfouten? In dit geval kun je beter voor een ander marketingbureau kiezen. Wanneer de website gevuld is met nette en betrouwbare content, is de kans al veel groter dat het marketingbureau geschikt is.