Het nieuwe jaar is begonnen! Wat zijn de ontwikkelingen in e-commerce in de afgelopen jaar en hoe gaat dit een rol spelen in 2019? In deze blog lees je de vijf belangrijkste e-commerce trends 2019.
1. Social Commerce
Social Commerce gaat een steeds belangrijkere rol spelen in e-commerce. Het concept bestaat al jaren, maar het aantal aankopen op social media is in de afgelopen jaren gestegen. Bij social Commerce gebruiken retailers of merken social media voor het verkopen van hun producten.
2. Spraakbestellingen
Inmiddels is Google Home en Amazon Echo in Nederland verkrijgbaar en wordt deze massaal aangeschaft. Inmiddels koopt ongeveer 22% artikelen via voice en dit percentage gaat sowieso hoger worden. Dankzij de spraakassistenten kun je super makkelijk producten bestellen zonder daar nog een apparaat voor te gebruiken.
3. Nieuwe betaalmethoden
Onder andere Amazon is aan het experimenteren met nieuwe betaalmethoden. Bij Amazon kun je inmiddels producten kopen in een winkel en vervolgens naar buiten lopen zonder te betalen. De producten worden gewoon geregistreerd op je account en je betaalt ze achteraf met je creditcard. Zodra Apple Pay in Nederland is, gaat het ook door veel mensen gebruikt wordt.
4. Opkomst van Amazon
Ondanks dat Amazon nog geen Nederlandse versie heeft geopend, stijgt de rol van deze retailgigant ontzettend snel. Je kunt nu producten bestellen via de Duitse Amazon. Het zal niet lang duren tot Amazon ook de Nederlandse webshop opent.
Chatten met de chatbot
Consumenten hebben ook online behoefte aan contact met de organisatie. Steeds meer organisaties zetten chatbots in om deze behoefte van de klant te vervullen. Gelukkig zie je wel dat in de afgelopen jaren het vertrouwen in chatbots is gestegen. Deze virtuele medewerker gaat in 2019 nog meer voldoen aan de veel vragende consument.
Dit zijn de e-commerce trends 2019. Gebruik dit om je concurrenten voor te blijven en je als webshop je verder te ontwikkelen.