E-commerce is continue in ontwikkeling en er zijn veel discussies gaande over hoe het er in de toekomst uit komt te zien. Door Internet of Things en andere online mogelijkheden is het digitale landschap zich vooral gaan focussen op de consument. En dat is ook niet gek: de consument verwacht steeds meer. Consumenten willen de volledige controle over hun aankoopproces en willen op elke manier een product kunnen kopen. Spraakassistenten zoals de Amazon Echo en de Google Home bieden consumenten ook nog eens een nieuwe manier om informatie en productreviews te ontdekken.
Technologie verandert en nieuwe methodes en trends nemen het landschap over. Een van deze nieuwe technieken heet Headless Commerce. Grote kans dat je het woord al eens voorbij heb zien komen, want het komt steeds vaker ter sprake. Maar wat is Headless Commerce? Hoe werkt het? En hoe verschilt het van traditionele e-commerce?
Wat is Headless Commerce?
Headless Commerce is een ecommerce oplossing waarbij het CMS de inhoud opslaat, beheert en levert, maar zonder een laag front-end. De front-end en back-end worden los van elkaar ontwikkeld en komen allebei in een andere laag. Hierdoor heb je dus een presentatielaag en een applicatielaag. Vervolgens kun je voor beide lagen een andere oplossing kiezen. De twee lagen communiceren met elkaar met behulp van API’s.
Hoe werkt Headless Commerce?
Wanneer een consument bijvoorbeeld op de knop ‘bestelling verzenden’ op zijn telefoon klikt, verzendt de voorkant (presentatielaag) van het Headless Commerce een API-oproep naar de achterkant (applicatielaag) om de bestelling te verwerken. Vervolgens verzendt de applicatielaag een nieuwe API-oproep om de consument de status van de bestelling te laten zien op de presentatielaag.
Headless Commerce vs Traditionele e-commerce
Er zijn drie belangrijke verschillen tussen Headless Commerce en traditionele e-commerce oplossingen:
1. Beperkingen vs vrijheid
Bij traditionele e-commerce oplossingen hebben front-end ontwikkelaars een aantal beperkingen als het gaat om ontwerpen en processen. Wijzigingen kosten veel tijd, omdat echt alles aangepast moet worden. Back-end ontwikkelaars kunnen ook niet zomaar iets wijzigen of bijwerken en kunnen geen toekomstige upgrades voorkomen. Headless Commerce geeft front-end ontwikkelaars de vrijheid om vanuit niets een goede gebruikerservaring te creëren. Ze hoeven zich geen zorgen te maken om wijzigingen in de database en hoeven alleen een eenvoudige API-oproep te doen.
2. Vooraf gedefinieerde ervaring vs eigen ervaring realiseren
Traditionele e-commerce oplossingen bevatten een vooraf gedefinieerde ervaring voor de consument. Er is weinig ruimte voor personalisatie of andere aanpassingen. Headless Commerce geeft je meer controle over de ervaring van de consument. Bovendien is personalisatie makkelijker te realiseren. Alles kan vanaf niets worden ontwikkeld.
3. Weinig ruimte voor flexibiliteit vs veel ruimte voor flexibiliteit
In de traditionele e-commerce oplossing is de front-end direct gekoppeld aan de back-end. De codering en de infrastructuur kunnen dus niet los gezien worden. Hierdoor kun je niet zomaar iets makkelijk aanpassen. Je hebt weinig ruimte voor flexibiliteit. Zo moeten ontwikkelaars meerdere codelagen aanpassen, voordat er een wijziging is doorgevoerd. Doordat bij Headless Commerce de twee lagen los gekoppeld zijn van elkaar, heb je eindeloze mogelijkheden voor aanpassingen. De meerdere lagen hoeven niet aangepast te worden en er is veel ruimte voor flexibiliteit.
B2B e-commerce is verschillend van een B2C e-commerce. Het is zelfs nog complexer dan B2C e-commerce. Headless Commerce wordt vaak gekozen bij een B2B E-commerce platform migratie. Hierdoor kan de complexiteit zo klein mogelijk blijven.